Kundernas genomsnittliga betyg för leverantörernasförmåga att bygga och upprätthålla den upplevda kvaliteten har ökat motföregående år inom samtliga undersökta områden. Samtidigt innebär årets resultat en högre risk och ett ökat behov av kvalificerad sourcingkompetens då skillnaden mellan bästa och sämsta upplevda kvalitet är större.
Särskilt noterbart är att 11 nya leverantörer etablerat sig bland de totalt 20 som anses vara ledande på att skapa kundvärde. Detta visar på ökade möjligheter för nya aktörer att snabbt ta marknadsandelar genom att förstå och agera på den påverkan som industrialiseringen av IT har på affärsmodell och krav på kundcentricitet.
2018 års toppnoteringar. De leverantörer som av kunder upplevs har skapat bästgenomsnittligt värde och effekt över de sju kriterierna i undersökningen 2018 är: Föregående års placering inom (parantes)
Infrastruktur & drift 1 (ny) Basefarm 2 (ny) Candidator 3 (3) Dicom 4 (1) CloudPro 5 (5) GDM | Verksamhetsnära IT 1 (5) Softronic 2 (2) Advania 3 (ny) EVRY 4 (ny) Consid 5 (ny) iCore |
Användarnära IT 1 (ny) Advania 2 (2) Tieto 3 (ny) EVRY 4 (ny) Cygate 5 (3) ATEA | Konsulttjänster 1 (4) Sogeti 2 (ny) Softronic 3 (ny) Advania 4 (3) EVRY 5 (ny) Infotool |
Radars årliga rapport IT-leverantörskvalitet Sverige,omfattar leverantörsbedömningar avseende kundnöjdhet och upplevd kvalitet inom fyra områden – Infrastrukturtjänster, Outsourcing och drift, Resurskonsulter samt Verksamhetslösningar.
Analysdata från fler än 900 svenska verksamheter är inhämtad under perioden september till november 2018 och har jämförelsedata tillbaka till 2012 då undersökningarna startade.