Annons

Nya plattformen 3DEXPERIENCE WORKS: En ”gamechanger” för SOLIDWORKS-communityn

Under sina idag 25 år på banan har SOLIDWORKS gjort en rätt fantastisk resa. Man lanserade under Jon Hirschticks ledning 1995 den första desktop 3D CAD-lösningen. I och med att den gick att köra på en vanlig PC istället för att man behövde investera 100 000-tals kronor i komplexa arbetsstationer för att jobba med 3D-design blev 3D-konstruktion tillgänglig för massorna. Vem som helst kunde nu jobba i 3D och succén var omedelbar.
1997 köpte Dassault mjukvaran och bolaget för 310 miljoner dollar och sedan dess har den inte bara varit en ständigt växande kassako för bolaget utan framför allt ett fantastiskt hjälpmedel för världens produktutvecklare på mainstream-sidan.
Till saken hör att SOLIDWORKS gjorde stor succé i Norden, tidigare än på andra ställen. Detta inte minst genom pionjärinsatser av Björn Lindwall och hans Solid Engineer och Martin Poulsen med sitt MP Engineering (numera en del av PLM Group).
Idag är mjukvaran världens mest använda 3D CAD-lösning för professionellt bruk och man passerade enligt Griffin Securities nyligen milstenen en miljon användare, vilket gör SOLIDWORKS till marknadsledare före Autodesk Inventor.

– Bara CAD och enklare simulering räcker inte längre, säger Gian Paolo Bassi i en kommande PLM TV News-intervju. Du behöver en rad kapabiliteter bortom bara CAD-geometrier; du behöver superladda, ”supercharge”, din arsenal för att hänga med.

Bara CAD-geometrier räcker inte långt idag
Men världen förändras och utvecklingsdynamiken på teknologisidan har under det senaste decenniet hållit ett enormt högt och snabbt eskalerande tempo. Samtidigt har SW-communityn i stor utsträckning fortsatt att jobba i gamla välfungerande spår. Men de som 1995 och de närmast följande åren var revolutionärer har i detta utvecklat en viss konservatism. Fullt begriplig i sig. Saker och ting har som sagt fungerat i flera perspektiv: tekniskt, utifrån kostnadsbild och marknadskrav. Men någonstans under resan når allt det nya som tillkommer ifråga om disruptiv kapabilitet en kritisk massa; en punkt där summan av sånt som molnet, IoT, digitala prototyper, digitala tvillingar, additiv design, generativ design, avancerad ickelinjär simulering, distribuerad tillverkning med mera, får det hela att tippa över.
– Bara CAD och enklare simulering räcker inte längre, säger Gian Paolo Bassi i en kommande PLM TV News-intervju. Du behöver en rad kapabiliteter bortom bara CAD-geometrier; du behöver superladda, ”supercharge”, din arsenal för att hänga med. Och i detta tror vi inte på att jobba med punktlösningar, som kopplas ihop en och en. Det blir en oöverblickbar spagettiröra till slut och det håller förstås inte.

”Låt oss göra plattformsjobbet”
Så, vad gör man, undrar Bassi retoriskt. Svaret är:
– Låt oss på DS SW göra jobbet att koppla ihop det som behöver integreras. Vi kan det här på djupet och det är bättre att våra användare istället för operativ teknik fokuserar på det de är riktigt duktiga på, design och innovation.
SOLIDWORKS-chefen är tydlig med att kommunicera att detta inte varit enkelt. ”Vi började redan för tio år sedan med V6-plattformen att jobba med moln- och teknologilösningar som baserade sig på ´nativ’ teknologi.”
– Mekatronik, kopplingar, simulering o s v är nu med 3DEXPERIENCE WORKS fullt integrerade. Liksom att PDM nu finns integrerat i form av ENOVIA WORKS. Märk också väl att SOLIDWORKS klassiska CAD-lösning sitter som central kärna i plattformen. På sista raden är detta varken mer eller mindre än en lösning som förändrar spelplanen, en ”gamechanger”, som vi säger.

Förvisso är detta en beskrivning som många använder idag, men det hindrar inte att någon då och då träffar mitt i ”bull’s eye”; med en ny spelplan som konsekvens. För att vara rationell och effektiv när förutsättningarna förändras, tekniken går framåt och metodiken i produktframtagningen förändras krävs andra verktyg än de man alltid jobbat med.
3DX Works bär i detta alla yttre tecken på att vara en sådan lösning.

FILBASERAT eller AGGREGRERAT? Något som alltid varit en fråga som skapat funderingar inom SOLIDWORKS-communityn handlar om att SW alltid byggt på filmbaserade lösningar, medan 3DEXPERIENCE-plattformen jobbar efter en icke-filbaserad utan objekts-baserad aggreggeringsmodel. Nu har man tagit fram lösningar som gör att migrationen av legacydata fungerar smidigt.

Hur migrerar man gamla filbaserade data
till den nya aggregerade databasen?
Men som sagt – konservatismen har vissa fördelar också. Bland annat kan man ställa bra frågor om sånt som har stor betydelse, t ex: Hur kan man migrera gamla data, som är filbaserade, till den nya aggregerade databasen i 3DX Works?
Har man jobbat i den klassiska SW-världen under alla år har man sannolikt också byggt upp en omfattande databas med produktdata som absolut bör kunna återanvändas, även om man kliver upp en nivå till 3DX WORKS, från filbaserat till aggregerat. Hur fungerar det? Måste man bygga allt från nytt på ”the Platform”?
– Nej, säger Bassi, alls inte. I vårt nya erbjudande så kommer, precis som du säger, det centrala att vara att du ser parter och objekt istället för filer. Därmed är filhantering historia; det behövs inte längre när det blir objekt istället för filer. Du sparar bara det du gjort och allt lagras som objekt i databasen. Så långt de nya jobben. När det gäller tidigare jobb som är filbaserat uppbyggda och som du vill plocka in i dina nya konstruktioner från gamla SW-versioner, så har vi lösningar som anpassar data till objektsupplägget i det nya aggregerade formatet.

Bygger upp en digital tvilling
PLM&ERP News talade mer om detta med en som kan sakerna på djupet i DS SW-världen, svensken, Kenneth Hallberg, senior ”Portfolio Manager”, på Dassault Systemes. Hur går det till?
– När en existerande assembly, producerad i en tidigare SW-version, tas in på plattformen görs en analys av sammanställningen och en digital tvilling av produkten byggs upp. Denna tvilling fångar upp intentionerna med designen snarare än filstrukturen och bygger upp en representation av denna. Filen blir därmed inte längre en lika bärande komponent på databassidan. Nu går vi istället till en mer produkt- eller modellbaserad lösning.

Svensken Kenneth Hallberg (t v skärmen ovan) på scenen under fjolårets SW World. PLM&ERP News har intervjuat Hallberg om bolagets nya inbäddade PDM-lösning i 3DX WORKS, som bygger på ENOVIA PDM. Intervjun ingår i ett reportage som kommer att publiceras på vår amerikanska systersajt, engineering.com, inom kort.

Hallberg tillägger att marknaden också är redo att gå framåt mot den nya 3DEXPERIENCE-lösningen av framför allt två skäl:

  1. Vi är intresserade av innehållet i filen, inte filen. Vi går från filparadigmen till en paradigm där intentionerna med produktdesignen kommer i första rummet.
  2. Med 3DX WORKS platform kopplar vi ihop hela företaget och demokratiserar design- och engineering-information och tillgängliggör den för alla intressenter i företaget eller projektet. Alla får tillgång till en digital representation och en 3D-modell av produkten. I realtid.
Kompassen i centrum på 3DEXPERIENCE-plattformen, som inte bara är en teknik- och designplattform, utan som också är vad DS beskriver som en, ”affärsplattform”.

Så här ser upplägget ut
Lite mer konkret, hur ser erbjudandet med den nya plattformen ut? Så här beskriver man det:
De nya erbjudandena – Standard, Professional och Premium – innehåller precis som det låter, SOLIDWORKS standard-, professional- och premium-applikationer som är installerade från, licensierade från och uppdaterade i 3DEXPERIENCE-plattformen, med data lagrade i denna. Med denna koppling kan SOLIDWORKS-kunderna använda samma stationära applikationer som tidigare för att designa och konstruera i, samtidigt som de drar nytta av fördelarna med det betydligt bredare utbuden på den digitala 3DX-plattformen:

  • Förbättrade möjligheter till samarbete, eller ”kollaboration” som man numera ofta säger.
  • På designsidan ska noteras att man nu får tillgång till också avancerad icke-linjär simulering via SIMULIA WORKS.
  • Inbäddad och lättanvänd datahantering (PDM). Det är på 3DX-plattformen dock ENOVIA PDM som används utifrån en roll- och applikationsparadigm. Inom parentes kan nämnas att gamla SOLIDWORKS PDM underhålls och till viss del nyutvecklas. PDM Standard-, Professional- och Premium-paketeringarna blir kvar för de som vill vara kvar i den gamla miljön.
  • En stor fördel är automatiska uppdateringar av programvaran och flexibel åtkomst till de senaste projektdata som är lättillgängliga på ett ställe. Det blir med andra ord mycket enklare när nya versioner eller nya moduluppdateringar kommer. All uppdatering sker per automatik på plattformen så att man alltid jobbar i de senaste lösningarna.

”Browserbaserade designverktyg i världsklass”
De skalbara erbjudandena ovan inkluderar också 3D Creator och 3D Sculptor, som beskrivs som, ”nästa generations designapplikationer som körs i valfri webbläsare, var som helst – och gör det möjligt för användare att utöka och förbättra vad de kan göra med SOLIDWORKS.” Detta genom att välja bland dussintals andra kraftfulla 3DEXPERIENCE Works-applikationer och bara använda vad som behövs för de uppgifter som ska lösas.
– Kunder vill göra mer än bara design. De vill ha en bredare upplevelse av de produkter de tillverkar. Detta kräver bättre design, simulering, styrning, hantering och tillverkning och, viktigast av allt, samarbete över hela värdekedjan. Vi vill ge kunderna fler alternativ som är vettiga för deras verksamhet, vilket de kan göra med 3DEXPERIENCE WORKS, summerar Gian Paolo Bassi, den nya plattformen. Han fortsätter:
– Med våra nya kommersiella erbjudanden har SOLIDWORKS-användare tillgång till de kraftfulla stationära applikationer som de känner och älskar, med enormt extra värde. På 3DEXPERIENCE-plattformen är allt och alla som är involverade i koncept-, design-, simulerings-, tillverknings-, försäljnings- och service-processer uppkopplade och integrerade i en kontinuerlig slinga. Naturligtvis kan våra SOLIDWORKS-kunder fortsätta att köpa den fristående skrivbordsversionen av SOLIDWORKS om de föredrar det, men vårt nya alternativ kommer att frigöra mer tid för att tänka, skapa och få saker gjorda. Vi planerar också liknande erbjudanden för utbildning och nystartade företag för att ge värde för dem också.

SW-chefen, Gian Paolo Bassi, visar upp den svenskutvecklade motoriserade wakeboarden, som utvecklats av awake.com. Bassi har testat produkten och var mycket nöjd. Den har tagits fram i den nya 3SEXPERIENCE WORKS-miljön.

Kan 3DX WORKS slå i SW-communityn?
Kan den nya plattformen slå igenom i SW-communityn? Absolut, det är första gången vi ser ett sammanhållet upplägg kring plattformen, som tar hänsyn till legacy, enkelhet, bredd, prisbild och tillgänglig teknisk kapabilitet.
Det är förvisso så att det som finns på plattformen i första hand kommer att tilltala en ny generation av användare som har helheten framför ögonen. De vill ha inte bara ha en designplattform, utan också en affärsplattform och slippa hoppa mellan olika program för att kunna utföra olika aspekter av arbetet med att innovera, designa, simulera, tillverka, distribuera och marknadsföra produkter.
Plattformstänket kommer att vinna för att det bildar ett ramverk kring en tanke, samverkan, produktframtagning och mötet med marknaden. Ingen vill gå ut ur ett program och starta ett nytt för att effektuera en relaterad aktivitet. För nya generationer är detta ett naturligt sätt att samverka. Plattformar finns överallt, ta bara Facebook eller LinkedIn som exempel, de visar vart vi är på väg.
Med 3DEXPERIENCE WORKS har SW-communityn fått precis den sammanhållna och prisvärda plattform som ger användarna en realistisk väg upp i molnet, kapabiliteten att transformera sina produktframtagningsprocesser och ett smart sätt att kunna hantera och utveckla de produkter och den kvalitet som marknaden förväntar sig. Detta kräver sammanhållna verktyg av 3DX WORKS kaliber, som f ö släpps nu till sommaren efter att ha varit ute på betatest hos bl a svenska Limhamnsföretaget ”awake” (som tagit fram en motordriven wakeboard).

DELMIAWORKS inom synhåll…
Sedan finns det sånt som man kan förvänta sig kommer att adderas till 3DX WORKS-plattformen, vilket gör den än mer attraktiv: DELMIAWORKS, ett integrerat ERP-system för mainstream-tillverkare. Lösningen är skräddarsydd specifikt för fabriksmiljöer med lösningar för försäljning, orderbehandling, ekonomi, personalresurser, planering, produktion, lager, upphandlingar och mer. Denna lösning finns i och för sig redan på 3DX-plattformen men är ännu inte designad och paketerad för 3DX WORKS, men kommer garanterat rätt snart.

Hur det hela avlöper i förhållande till SW communityn återstår att se, men mycket talar för att detta kan få tappen ur tunnan och att vi nu kommer att få se mer massiva tendenser till övergångar från de tidigare klassiska CAD-användarna.
Det är plattformen värd.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title