Att Coronaviruset skulle påverka resultatrapporterna från de flesta av världens företag är knappast någon överraskning. Nedstängningarna och ”pauseringarna” av världens större industrier under andra kvartalet har förstås inte gått obemärkt förbi och att PLM-världen påverkas negativt av detta är ingen raketvetenskap. Den negativa ekonomiska utvecklingen märks på alla nivåer, från nationernas BNP-siffror – USA redovisade t ex nyligen en nära 33-procentig nedgång – till fordonstillverkare, maskinutrustningsföretag och inom en rad andra industrisegment.
Och har storindustrierna problem märks detta som amen i kyrkan hos PLM- och ERP-utvecklarna. Pilarna pekar kort sagt neråt.
Men detta hindrar nu inte att en del aktörer klarat kampen mot den ekonomiska nedgången hyggligt givet de problematiska COVID-19-effekterna. Dassault är ett exempel på detta. När bolaget nyligen släppte sina siffror för andra kvartalet visade det sig att intäkterna (icke-IFRS) från andra kvartalet landade på knappa 1,1 miljarder euro (1071 miljoner euro), en organisk minskning med 8 %, men en ökning med 11 % då man räknar in och konsoliderar siffrorna från förvärvet av Medidata (valutajusterat en ökning med 10 %, cc).
Det framgår inte av pressmaterialet hur mycket Medidatas intäkter står för under andra kvartalet, men man kan utgå ifrån att det handlar om stora belopp. 2018 drog bolaget in 635,7 miljoner dollar, motsvarande drygt 6 miljarder svenska kronor. Andra kvartalet 2019 handlade det om drygt 180 miljoner dollar, en siffra som nu under 2020 under DS ägarskap alltså gått upp med tvåsiffriga tal, enligt DS-basen, Bernard Charles.
Sett i utvecklingens sken visar det sig nu att Medidata-köpet blivit en riktig fullträff, som på flera vis räddar Dassaults intäktssiffror.
”Coronakrisen ökar värdet av virtuella kapabiliteter,” säger Charles
Dassaultchefen, Bernard Charlès, pekade också i sina kommentarer på bl a just Medidataförvärvet, som under kvartalet levererade tvåsiffriga intäktsökningar (utan IFRS) och för övrigt också med en stark rörelsemarginal:
– Inom ”Life Sciences-segmentet” visar vi i högsta grad värdet av att kunna utnyttja den nya virtuella världens kapabiliteter, datavetenskap och analys inom plattformsbaserade kliniska prövningar i samband med utveckling av COVID-19-vaccin. Medidata-plattformen ger kort sagt ett löfte om en förändring av hela spelplanen för branschen där användning av virtuella kontrollsystem för att förbättra prestanda och relevansen av kliniska prövningar visar sig skapa en rad fördelar, säger DS-basen.
Han påpekar också rent allmänt att man, inte minst med tanke på att man har Medidata i programbagaget, kan vinna en rad positiva effekter sett i ett framtidsperspektiv.
– Hälsokrisen kommer att ha en varaktig inverkan på affärsverksamheten och på företagens och deras slutkunder. Detta framgår av omfattande diskussioner vi har haft med kunder inom tillverkningsindustrier, livsvetenskaper och hälsovård och infrastruktur och städer. Vi arbetar med dem för att förvandla denna hälsokris till ett tillfälle att förbättra sin verksamhet på kort sikt och samtidigt stärka hållbarheten i deras affärsmodeller.
Ett intäktsmönster man kan förvänta sig
Inom mjukvarukategorin ser vi i Dassaults Q2-rapport ett mönster avspeglas som man egentligen kan förvänta sig från alla leverantörer som säljer mjukvaror baserat på en blandning av modeller med både prenumerations- och mer traditionella licenser: Icke-IFRS återkommande programintäkter ökade med 30 % (Medidataköpet inkluderat), medan licenser och andra programintäkter minskade 32 %, framför allt beroende på lägre efterfrågan när COVID-19 stängde företag över hela världen och krånglade till säljprocesserna.
Totalt växte nu mjukvaruintäkterna med 12 % (IFRS och icke-IFRS) till totalt knappt 960 miljoner euro. Icke-IFRS återkommande programvaruintäkter ökade alltså med 30 %, vilket huvudsakligen återspeglar ökningen av DS’ Life Sciences-segment, tillväxt inom ”Mainstream Innovation” och inom ”Industrial Innovation”.
Men som sagt, genom att konsolidera Medidata nådde man totalt hyggliga siffror på programintäktssidan.
Vinstmarginalen (IFRS) minskade från 18,8 % till 10,4 %.
Ett väl positionerat Dassault
När det gäller Dassaults finanser noterar Charles också att nedstängningsperioden vi talade om inledningsvis har påskyndat behovet av plattformsbaserad design, var och när som helst.
– Virtuella produktionsorganisationer, som sätter människan och människors vård i centrum kommer att få en enorm betydelse. Således har aldrig sånt som upplevelser kring virtuella tvillingar varit mer relevant. Vi är, konstaterar Charles, väl positionerade för att hjälpa våra kunder att ta itu med viktiga branschtrender med nya tillvägagångssätt och för att säkerställa att dessa förbättringar sömlöst ansluter till framtida transformationer.
Han tillade vidare att bolagets BIOVIA- och MEDIDATA-teams djupa förståelse för livsmedels-och medicinteknikindustrin demonstreras genom sin verksamhetstillväxt under det andra kvartalet.
– Kundbasen växer här totalt sett med 17 %, man utökar sina relationer med de 25 främsta läkemedelsföretagen och arbetar som sagt med den stora majoriteten av företag fokuserade på en COVID-19-vaccinutveckling.
Förvärvet av AI-bolaget Proxem
Slutligen berättar bolaget att man under kvartalet gjort ytterligare ett förvärv, denna gång inom AI, artificiell intelligens. Proxem heter bolaget. Bernard Charles igen:
– Kunskap är ofta en fånge i text. Med förvärvet av Proxem, med deras naturliga språkbehandlingsteknologier, kan vi extrahera denna kunskap från dokument och använda den genom datavetenskap och dataanalys, förvandla den till erfarenhet och göra det möjligt för våra kunder att automatisera deras tolkning, sa DS-chefen.
Resten av året – hur ser det ut?
Inte oväntat fortsätter Coronavirusets härjningar att lägga sig som en blöt filt över utvecklingen. Det blir, ”en betydande avmattning av den globala BNP för hela året 2020 jämfört med 2019 och begränsningar i ett antal industrier baserade på nuvarande statliga planer i Amerika, Europa och Asien.”
Detta ger att licenser och andra programintäkter förväntas minska med ca 17 % jämfört med motsvarande perioder förra året. Totalt förväntar Dassault sig att de totala intäkterna landar på mellan 1,05 miljarder euro till 1,08 miljarder euro för Q3 och sett över helåret (icke-IFRS) på mellan 4,51 miljarder euro till 4,56 miljarder euro.
Inte alls illa med tanke på förutsättningarna.