Det här med att byta affärsmodell är ingen söndagspromenad. Det är en lärdom som de flesta fått erfara, som gått över från evighetslicensierade- till hyreslösningar gällande CAD-, PDM- eller andra PLM-lösningar.
Adobes resa från evighets- till
hyreslicensiering har inspirerat både Autodesk och PTC.
Många inom PLM-branschen inspirerades av Adobes resa på området, där man gick över till hyresmodeller och på kort tid inte bara kom upp i liknande licensintäktsnivåer som tidigare, utan man fick också till substantiellt ökade intäkter.
Inom PLM-området är det i dagsläget framför allt Autodesk och PTC som är kända för sina omläggningar av affärsmodellen från evighets- till hyresmodeller. Vad som initialt hänt är att intäkterna, som med omläggningen börjar komma in månads- eller kvartalsvis, spritts ut över en längre tid jämfört med den tidigare evighetslicensen.
Bokföringsmässigt blir hela förändringsprocessen som att börja om från noll, innan det första hyreskontraktet landar. Men vartefter nya hyreskontrakt läggs på varandra ökar volymen – ofta sakta – men säkert. Finessen med hyresvarianten är att intäkterna blir mer förutsägbara, jämnt flödande och på sista raden kanske också större. CAD-journalistens, Ralph Grabowski, beräkningar har visat att evighetslicensen kan bli ”billigare” på kort sikt, men redan efter 4-5 år ger hyresmodellen högre totala kostnader för användarna, vilket betyder större intäkter för programutvecklarna.
Inget lätt jobb att förklara år av förluster.
PLM&ERP News har tidigare intervjuat PTC-chefen Jim Heppelmann, om effekterna för bolaget, när man gick över till en hyresmodell. Han pekade på bl a då på de problembilder som skildrats ovan. För PTC – mest känt idag för CAD-mjukvaran Creo, IoT-lösningen ThingWorx och PLM-sviten Windchill – innebar övergången att man kalkylerade med en intäktsdip under ca tre år innan man skulle komma tillbaka till tidigare vinstnivåer; för att sedan år för år öka intäktsvolymerna mer än om man hållit fast vid evighetsmodellen.
På Autodesksidan är det framför allt CEOn, Andrew Anagnost, som på samma vis som Heppelmann, fått personifiera affärstransformationen och inför bolagets användarkollektiv, styrelse och aktieägare (bolaget är noterat på NASDAQ-börsen).
Detta har förstås inte varit något lätt jobb, från lite skilda synpunkter:
• Gentemot användarna har det gällt att förklara vad det nya kommer att föra med sig ifråga om tillgänglighet, kvalitet, ”automatiska” uppgraderingar och betydligt enklare och en mer omfattande tillgång på adderande lösningar (simulering, CAM, etc) inom ramen för Autodesks rikhaltiga portfölj av mjukvaror och plattformar, som Inventor (3D CAD), Fusion- och PLM-plattformarna.
• Gentemot medarbetare i Autodesk, partners, styrelse och aktieägare har det handlat om att lugna ner en oro över sjunkande intäkter, vinster, personalneddragningar och vilka effekter de nya framväxande teknologierna får på bolagets verksamhet.
En krävande tid för Autodeskchefen.
Alldeles oavsett hur man ser på saken så har detta varit en krävande tid för framför allt Anagnost. Det är inte lätt att hålla uppe humöret under omständigheter som de ovan relaterade. Samtidigt är det en logisk följd för den som varit affärsmodellbytets främste tillskyndare, vilket är fallet för Anagnost.
Hur som helst rapporterar PLM&ERP News systersajt, engineering.com, att Autodeskbasen inte verkade vara så uppåt som den första vinsten på åratal av förlustkvartal bort föranleda. Snarare, skriver man, ”verkade han vara lite dämpad, nästan dyster”.
Det borde vara tvärtom, menar man i rapporten som citeras. ”Han borde springa upp och ner i korridorerna och jubla”.
Men så var det alltså inte. Istället för att tala om vinsten – den nämndes bara två gånger under Q&A-sessionen i samband med bokslutet – uppehöll sig Anagnost i en senare CNBC-intervju vid den kommande lågkonjunkturen. För visst, han ser vad som är på gång och mönstret känns historiskt sett inte annorlunda än det brukar efter en lång högkonjunktur. Nedgången kommer, men, menade han, den kommer inte att slå hårt mot Autodesk.
– Vi är närmast immuna mot negativa nedgångseffekter och jag har siffrorna som bevisar det. Snarare är det så att vi vuxit under dessa, noterade han och pekade på att bolaget faktiskt växte under den senaste lågkonjunkturen (den efter Lehman Brothers-konkursen 2008).