Annons

PLM/Ekonomi: SYMETRIs och TECHNIAs ”galna” tillväxt drar upp Addnode på rekordnivå

FIRAR 20-ÅRSJUBILEUM - BURNA av ”PLM POWER". "PLM POWER" är ett bra uttryck som illustrerar hur det går för Addnode Group, bolaget som på PLM-sidan har två av sina tre bärande pelare, PLM-divisionen med TECHNIA och Design Management med SYMETRI, som huvudnummer. Det tredje benet är Process-divisionen. I en värld där digitaliserings-trenden blivit allt viktigare inom produktframtagning, står sig IT-företag som kan tillhanda hålla hög konsulting-kvalitet, parat med vassa mjukvaruplattformar, allt starkare. I Addnodes fall handlar detta om mjukvaror från Dassault Systemes (TECHNIA), DS SOLIDWORKS (TECHNIA) och i stort sett hela AUTODESKs sortiment (SYMETRI); allt kombinerat med egna lösningar som antingen underlättar implementationerna av dessa plattformar, eller stärker dess kapabiliteter. Detta är varken mer eller mindre än "PLM POWER"; PLM-bitarna som burit bolaget uppåt under numera 20 år.
När man nyligen släppte rapporten för fjärde kvartalet 2022 – och därmed också helårssiffrorna för 2022 - lyste det mesta klargrönt och detta med emfas på en urstark tillväxt framför allt för de PLM- och Design-relaterade verksamheterna:
• Design-området, med SYMETRI ökade under helåret sina intäkter med nästa 90 procent – från 2021 års ca 1,9 miljarder till ca 3,5 miljarder 2022. Det är inte ofta man använder utropstecken i kommenterande texter, men denna ökning är värd ett! Jens Kollserud (bilden ovan) är mannen som sedan 2016 leder bolaget.
• PLM-området gick också starkt, med Dassault Systemes- och PLM-konsulten TECHNIA – lett av Magnus Falkman - som primär motor: 29 procent upp, från drygt 1,2 miljarder kronor till knappt 1,6 miljarder.
Totalt 2022 drog gruppen in 6,2 miljarder kronor, en tillväxt på 53 procent, jämfört med motsvarande period ifjol. Det är knappast förvånande att Addode-chefen, Johan Andersson, var positiv i sina kommentarer…

Han inleder bolagsrapporten med att konstatera att han, ”självklart är stolt över våra medarbetares insatser under detta år,” och fortsätter:
– Vi har säkrat nya konton, stärkt våra erbjudanden och fortsatt att fokusera på produktutveckling. Sen drivs också den organiska tillväxten av god efterfrågan på våra digitala lösningar. Vi genomförde också förvärv som kompletterar vår befintlig verksamhet, samtidigt som USA etablerades som en ny hemmamarknad för Addnode Group, genom vår förvärv av Microdesk, noterar Andersson i rapporten.
Andra ”godbitar” för bolaget är att vinsten ökade markant. EBITA landade på 728 miljoner, jämfört med 461 2021, en uppgång med 58 procent.

– Vi har säkrat nya konton, stärkt våra erbjudanden och fortsatt att fokusera på produktutveckling. Sen drivs också den organiska tillväxten av god efterfrågan på våra digitala lösningar, säger Addnode-chefen, Johan Andersson. Bolaget firar f ö 20-årsjubileum i år.

En intressant passus från Johan Andersson, som i högsta grad präglar bolagets allt starkare position, är följande: ”Januari 2023 visade hur vår tillväxtstrategi skapar värde, när Addnode Group flyttade upp till Nasdaqs Large Cap-segment.”

Stark organisk tillväxt i SYMETRI drivs av den brittiska verksamheten
2022 års viktigaste motor i gruppens starka tillväxt var hur som helst SYMETRI. Bara under fjärde kvartalet ökade man intäkterna till 1 004 Mkr (från 471), en tillväxt på 113 procent jämfört med motsvarande kvartal 2021. Man kan i detta också notera att att det inte bara var företagsköp som låg bakom uppgången. Den organiska tillväxten var 27 procent, eller 22 procent valutajusterat.
Den marknadsmässig bakgrunden här är att efterfrågan på divisionens digitala lösningar och tjänster förblev hög, samtidigt som Symetris nya verksamhet i USA, Microdesk, fortsatte att överträffa förväntningar på grund av positiv efterfrågan inom AEC-segmentet. Citat från rapporten:
”Volymer och marginaler på nyförsäljning och treårigt avtal förnyelserna har gått bra. Den organiska tillväxten var främst från Symetris verksamhet i Storbritannien; kunder på detta marknadsvärde en Autodesk-partner med egna relaterade produkter och tjänster.”

Efterfrågan i Norden var fortsatt positiv från AEC-segmentet och tillverkning.

I Design Management-divisionen finns f ö också Tribia, som tillhandahåller samarbetsportaler för bygg och anläggning, och SWG, som tillhandahåller digitala lösningar för anläggningsförvaltning; båda gjorde goda framsteg under året, skriver Addnode i sin rapport.
Kundernas vilja att investera i digitala lösningar drivs allmänt av av urbanisering och behovet av att bygga och förvalta effektivt och hållbart. Detta samtidigt som tillsynsmyndigheter kräver införande av digitalt arbetssätt baserade på BIM.

TECHNIA-chefen, Magnus Falkman, har varit en av de drivande krafterna i bolagets satsning på en snabb och djupgående av bolagets kapabiliteter på simulering- och analysområdet; något som ger bolaget en stark tillväxtpotential i takt med den explosiva utvecklingen av CAE som ett bärande inslag när virtuella prototyper ska testas, verifieras och valideras funktionellt och relaterat till sånt som materialegenskaper, durabilitet och annat.

Viktiga proaktiva satsningar på simulering & analys
Vi noterade initialt i artikeln att även Addnodes mer renodlade PLM-ben gick mycket bra under 2022, med TECHNIA i spets. Den organiska tillväxten var 13 procent och 6 procent valutajusterad.

TECHNIA är också en av Europas ledande leverantörer av PLM-programvara – framför allt baserat på Dassaults 3DEXPERIENCE-plattform, både för high-end-sidan (3DX) och mainstream (SOLIDWORKS/3DEXPERIENCE Works) och relaterade konsulttjänster. ”Kundernas vilja att investera drivs av behovet av att utveckla och designa produkter, underhålla produktinformation genom hela livscykler och följa regulatoriska standarder, summerar Addnode i sin rapport.
Man pekar även på att efterfrågan på PLM-system och relaterade tjänster var fortsatt positiva på divisionens huvudmarknader uynder 2022: Tyskland gick bra, försäljningen i Storbritannien var fortsatt bra och efterfrågan på den nordiska marknaden var stabil, noterar man.

Intressant för PLM-bitarna inom gruppen i allmänhet och TECHNIA i synnerhet är den proaktiva satsningen man gjort på simulerings- och analyssidan. I takt med att produktframtagningsprocesserna blir alltmer digitaliserade – med simuleringsbara digitala tvillingar och trådar som skapar sökbarhet rakt igenom processgenomförandena – kommer simulering och analys att fortsatt växa i betydelse. Mycket pekar idag mot att digitala prototyper blir närmast allenarådande i framtidens produktutveckling och TECHNIA är med på tåget här.

Under årets första kvartal förbättrade PLM-divisionen t ex sina alltmer avancerade simuleringserbjudanden genom köpet av Claytex i Storbritannien. Vidare lades förvärvet av DESYS lades till den tyska verksamheten. I USA köpte man också verksamheten i JBL Technologies, med en nettoomsättning på 15 miljoner. Inte något stort bolag i omsättning, men dess specifika CAE-kompetens är mycket stor.
Allmänt kan sägas att de förvärvade företagen är Dassault Systèmes Partners, och har också egenutvecklade, unika perifera produkter och tjänster.

Potentialen för framtida tillväxt i TECHNIA är mycket god, bland annat relaterat till satsningen på simulerings- och analys-kompetens.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title