Rimacs teknologi är alltså långt kommen, vilket bekräftas av Porsches 10-procentiga köp. Man kommer som en följd av denna satsning att inrätta ett partnerskap på elktromobilitetsområdet med det betydligt mindre kroatiska bolaget.
”Mycket lovande teknologi.” – Rimac har tydligt och konkret demonstrerat sin styrka på elbilssidan, säger Lutz Meschke, biträdande vice styrelseordförande i Porsche. Genom att utveckla de helelektriska tvåsitsiga supersportbilarna ”Concept One” och ”C Two”, liksom ett elbaserat kärndriftsystem för elfordon har har Rimac visat imponerande kompetens inom elektromobilitet. Vi anser att Rimacs idéer och tillvägagångssätt är extremt lovande. Därför hoppas vi kunna ingå ett nära samarbete med företaget i form av ett utvecklingspartnerskap.
När det gäller Rimacs senaste EV-hyperbil, C Two, så använder man en motorkonfiguration som bygger på en drivenhet per hjul som utvecklar: 1,4MW (1 914 hp), 2,300Nm och går från 0 till 60mph på knappa 2 sekunder.
Fordon i produktion. Porsche kommer på elbilsområdet inom kort att sätta sina EV-långdistansfordon i produktion. Nyligen lät man också några journalister göra en låghastighetstest av ett fordon inom ”Mission E Cross Turismo-konceptet”.
Den första produktionsserien av EVs kommer att kallas Porsche Taycan.
Klart är också att Porsche har ett samarbete med Volkswagen Groups Audi när det gäller elektriska fordonskonstruktioner för större elfordon.