Annons

PRODUKTUTVECKLING Automatisk laddning av elbilar med Volkswagens nya mobila laddrobot

Efter att laddroboten startats via en app eller Car-to-X-kommunikation, tar den sig på egen hand fram till den bil som ska laddas och börjar kommunicera med den. Roboten sköter hela laddningsprocessen – från att öppna locket till ladduttaget, ansluta laddkabeln och att koppla ur den igen efter slutfört uppdrag – helt utan mänskliga ingrepp.

Drar en mobil energilagringsenhet
Roboten drar på ett släp med en mobil energilagringsenhet, kör fram till bilen och kopplar samman dem. Sedan laddas elbilsbatteriet med elektricitet från den mobila energilagringsenheten som stannar kvar vid bilen under hela laddningen medan roboten ser till att även andra bilar blir laddade på motsvarande sätt. När laddningen av en bil är klar hämtar roboten upp energilagringsenheten och kör tillbaka den till sin laddstation.
− Eftersom vi tar laddinfrastrukturen till bilen, och inte tvärtom, kommer den mobila laddroboten att revolutionera elbilsladdning på ställen som parkeringsplatser och parkeringshus. På det här sättet kan vi elektrifiera så gott som alla parkeringsplatser, utan att några komplicerade och individuella infrastrukturåtgärder behöver vidtas, säger Mark Möller, utvecklingschef på Volkswagen Group Components.
− Det handlar om en visionär prototyp som snabbt kan bli verklighet om de allmänna förutsättningarna är de rätta, fortsätter han.

Självkörande, kompakt och flexibel
Den prototyp man tagit fram består av en kompakt, självkörande robot och flexibla och smidiga energilagringsenheter kallade batterivagnar. Fulladdad har en batterivagn en energimängd på cirka 25 kWh. En laddrobot kan dra flera batterivagnar samtidigt. När man kallar på den, via en app eller Car-2-X-kommunikation, levererar laddroboten en batterivagn till den elbil som ska laddas och kopplar samman dem – helt automatiskt. Med sin integrerade laddteknik kan batterivagnen snabbladda bilen med likström med en effekt på upp till 50 kW.
Roboten är utrustad med kameror, laserskannrar och ultraljudssensorer. Det gör att roboten inte bara kan sköta laddningsprocessen helt på egen hand, utan också förflytta sig fritt på parkeringsplatsen och själv upptäcka och reagera på olika hinder. Beroende på hur stor parkeringsanläggningen är kan flera laddrobotar användas samtidigt så att ännu fler bilar kan laddas.

Alla P-platser kan förvandlas till laddstationer
Den mobila laddroboten kan användas på flera lika sätt; den är inte bara en enkel robotarm som ansluter en bil till en laddstation. Volkswagens laddrobot gör det istället möjligt för föraren att parkera där det finns en ledig plats, oberoende om den har någon laddstolpe eller inte. Roboten tar sin batterivagn till bilen.
För företag som driver flera parkeringsanläggningar är detta ett snabbt och enkelt sätt att erbjuda laddning på samtliga P-platser.
− Den här lösningen har en enorm ekonomisk potential. Både nödvändiga byggarbeten och kostnaden för montering av laddinfrastrukturen kan minskas avsevärt om man istället använder robotar, förklarar Mark Möller.
Robotens kompakta mått gör att den passar även på trånga parkeringsplatser som saknar laddinfrastruktur, till exempel i underjordiska parkeringsanläggningar.
− Med vår lösning slipper man också problemet med att en bil som står på laddning blockerar andra från att laddas. Man parkerar helt enkelt sin bil på vanligt sätt. Resten kan man lämna till vår elektroniska hjälpreda, tillägger Mark Möller.
Den mobila laddroboten ger oss en inblick i en framtida laddinfrastruktur. Något datum för när laddroboten ska lanseras på marknaden är ännu inte fastställt.

36 000 laddpunkter i Europa år 2025
Volkswagen arbetar parallellt med flera olika initiativ på olika nivåer för att bygga upp en laddinfrastruktur. Tillsammans med sina återförsäljare kommer företaget att ha installerat totalt 36 000 laddpunkter runt om i Europa år 2025. En stor andel av dessa blir tillgängliga för allmänheten.
Utöver detta lanserar Volkswagen sin egen laddbox för laddning hemma. Och som medgrundare av ”IONITY”, ett joint venture för den infrastruktur som krävs, är Volkswagen med och installerar 400 snabbladdningsstationer längs de europeiska huvudvägarna.
Om Volkswagen Group Component
Som en företagsmässigt fristående affärsenhet under Volkswagen-koncernens paraply, ansvarar Volkswagen Group Components för utveckling och tillverkning av strategiska komponenter för koncernens bilmärken. Enheten, som har 80 000 anställda i över 60 fabriker vid 47 anläggningar runt om i världen, bedriver verksamhet inom fem affärsområden: Motor och gjuteri, Växellådor och eldrift, Chassi, Säten och Battericeller.
Volkswagen Group Components utformar framtida lösningar för till exempel laddinfrastruktur och batteriåtervinning. Man har redan utvecklat flera framgångsrika produkter, såsom flexibla snabbladdningsstationer och laddboxar med likström. Forskningen är inriktad på kundfokuserade, smarta och flexibla laddningslösningar. Laddroboten är ett exempel på detta.
Dock – problemet med de långa laddtiderna väntar ännu på en vassare lösning än de existerande.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title