Christian Horner konstaterar att Red Bull kommer att utnyttja möjligheter till maskininlärning, dataanalys och höga prestanda för beräkningar för att optimera hur data används i hela verksamheten. Det gäller allt från stöd under tävlingar, till att dela information med fans över hela världen. De möjligheter som fås med Oracle Cloud Infrastructure (OCI) kommer att stärka teamet ännu mer.
F-1 DRIVS AV DATA lika mycket som bensin
Teamen är närmast besatta av dataanalyser av minsta tänkbara detaljer, för att få konkurrensfördelar. Det gör att ett partnerskap mellan två ledande teknikföretag som Red Bull och Oracle passar som hand i handske. Det finns en flerårig plan för samarbetet, som inbegriper teknisk verksamhet både på och utanför tävlingsbanorna och att utnyttja de omfattande lösningarna för AI och maskininlärning som finns på Oracle Cloud Infrastructure.
Red Bull Racing behöver sålunda en plattform för molninfrastruktur som erbjuder högsta möjliga prestanda, skalbarhet och säker användning. Den unika funktionalitet som man nu menar att man får med Oracle Cloud Infrastructure. Stallet kan utöka sin användning av dataanalys, för att tillgodose ökande och nya behov för teamets tekniker.
– Det här är ett perfekt samarbete mellan två företag som delar en passion för design, prestanda och att vinna. Red Bull skulle inte ha lyckats vinna flera världsmästerskap för både förare och team under sin relativt korta existens utan att ha testat gränser. På Oracle ser vi fram emot att jobba tillsammans med Red Bull för att upptäcka och skapa nya tekniklösningar som kommer att höja nivån inom Formel 1, säger Ariel Kelman, marknadschef på Oracle.
FÖRBÄTTRADE KUNDUPPLEVELSER
Red Bull är välkänt för att bry sig om sina fans från hela världen, med hjälp av populärt innehåll och tillfällen till interaktion. Nu kommer man att använda Oracles breda utbud av lösningar för att förbättra kundupplevelser, för att ge fans enkel tillgång till statistik och mätetal, så att de kan förstå mer av det som händer på banan.
Det arbetet inbegriper användning av applikationer på plattformen Customer Experience (CX), som Oracle Unity Customer Data Platform, Oracle CloudTwist Loyalty and Engagement och Oracle Responsys Campaign Management. Förhoppningen är att ge en bättre inblick i Formel 1 till fans över hela världen.
– Vi är glada över att få in en betydelsefull partner som Oracle i Formel 1. Det var absolut nödvändigt för oss att hitta rätt partner för att kunna utnyttja molnteknik och fortsätta tänja på gränserna för vad som är möjligt. Oracles CX Marketing Cloud tillsammans med vår kreativitet kommer att ta oss till nästa nivå i kontakten med våra fans. Våra tekniker ser verkligen fram emot att få använda den uppsättning verktyg som Oracle kan erbjuda för AI och dataanalyser i världsklass, säger Oliver Hughes, marknadschef på Red Bull Racing.
1000 DESIGNFÖRÄNDRINGAR I VECKAN
Dataanalys- och maskininlärningssidan är för övrig alltid tajt knutna till produktutvecklingssidan och de digitala verktygen, som snabbt och effektivt ska fånga innovativa lösningar och andra uppdateringar. Här har Red Bull-stallet haft ett omfattande samarbete med Siemens PLM sedan 2005, med lösningar som Teamcenter, NX CAD och annat.
Till detta hör att få branscher är lika dynamiskt innovativt inriktade som racingområdet. I Formel 1 finns det kort sagt inte en färdig produkt. En bil är en prototyp som kontinuerligt utvecklas och som genomgår så många som 1000 designförändringar varje vecka. Vässad teknikgenomströmning kan också skapa en verklig fördel på banan om de tänkta innovationerna kan effektueras snabbt. Som världsmästare i FIA-formel 1-konstruktörernas VM – vilket man varit och alltid satsar på att bli – är Red Bull Racing också beroende av en digital PLM-ryggrad i världsklass, vilket man alltså får med lösningarna från Siemens Digital Industries på plats för att designa nya komponenter, testa dem virtuellt, ordna tillverkningen med så få musklick som möjligt och sedan installera dem i en bil på destinationer över hela världen.
Teamcenter-data används bl a för att generera en händelsespecifik BOM (Bill of Materials) för varje lopp, förutom en master-BOM för hela säsongens designarbete. På den senare BOMen listas alla komponenter och delar som är designade för bilen under året, medan de andra händelse- eller banspecifika BOMarna tar information ifrån detta och beskriver alla artiklar och komponenter som krävs för att ställa in bilen för en specifik tävling. Att upprätthålla färsk information i BOMarna bör av skälen som framgår av upplägget ovan vara realtidsbaserat, för att säkerställa att delar hanteras korrekt under hela tillverkningsprocessen och senare där och när bilen används för racing.
30 000 DESIGNÄNDRINGAR UNDER EN SÄSONG
Red Bull Racing-stallet har en flexibla pool av ingenjörer som i sitt arbete utgår från BOMarna. De arbetar inom olika grupper som fokuserar på olika saker, som kompositer, hjulupphängning, hydraulik, transmission och systemdesign. Specialteam ser efter prestanda, fordonsdynamik, vätskedynamik (CFD) och stressanalys. Med Teamcenter som bas kan man sammanföra alla delar av bilen i en enda samarbetsmiljö. Användarna har alla gränssnitt som relaterar till den egna gruppens och andra gruppers aktiviteter tillgängliga i realtid. Ett resultat av detta är bl a att alla problem kan identifieras tidigt och sedan parallellt följas vartefter de åtgärdas. Och dessa kapabiliter behövs med tanke på de tuffa uppgifter som Red Bull Racing Team står inför under säsongen:
De har fem kompletta fullt utrustade fordonsuppsättningar, genomför 20-talet lopp över hela världen, har 7500 unika komponenter i varje bil, gör 30 000 designändringar under en säsong och skickar 40 000 kilo flyg- och sjöfrakt till varje där loppen går: onekligen är Formel 1-racing mer än det mesta annat de svindlande talens och de logistiska utmaningarnas värld.
För att hjälpa till med att bemästra dessa utmaningar har Siemens arbetat med Red Bull Racing-teamet sedan det bildades 2005. Siemens tillhandahåller innovativ mjukvara för design, tillverkning och analys av bildelar.
Red Bull Racing Honda är baserat i Milton Keynes, Storbritannien, på Red Bull Technology Campus där man arbetar i nära samarbete med systerföretagen Red Bull Advanced Technologies och det nybildade Red Bull Powertrains.