Annons

Rolls Royce satsar på elhybridteknik från Siemens – elflygplan i luften inom två år

Det är inte bara inom automotive det pågår en kamp om att ligga i spets när det gäller eldrift. Trenden har avläggare även inom aerospace, där exempelvis brittiska Rolls-Royce satsar på att ligga i framkant på när branschen går över till olika former av eldrift.
Inom två år tänker bolaget ha ett elhybridflygplan i luften, rapporterar tidningen Financial Times (FT).
Rolls-Royce har köpt elhybridsdemonstratorer framtagna av Siemens och driver nu projektet E-Fan X Demonstrator.

Eldrift inom flygindustrin förväntas bli en av de mest revolutionära utvecklingsspåren i branschen sedan jetmotorerna uppfanns. Genom köpet, som tros ligga på ca 50 miljoner euro, vill Rolls-Royce på att lägga sig i framkant i elspåret. Bolagschefen, Warren East, säger till FT att han hoppas att, ”köpet ska hjälpa företaget att snabba på sina planer att kunna testflyga år 2021.”
Genom köpet får Rolls-Royce tillgång till immaterialrätt som utvecklats av Siemens. Men en hel del utvecklingsarbete återstår, säger East.
– I verkligheten saknas många av de komponenter som behövas för att kunna utveckla den starka elkraft som behövs för flygplan. Världen ser inte bara väldigt annorlunda ut drygt 10 000 meter över marken, utan är det också.

Boeing har satsat stort på Siemens Mentor för elutveckling
Det ska också konstateras att Rolls-Royce inte är ensamma om sina elsatsningar inom flygindustrin. Givetvis jobbar bolag som Airbus och amerikanska Boeing på inom området.
Airbus, Rolls-Royce och Siemens bildade f ö redan under 2017 ett partnerskap som syftar till att utveckla lösningar inom hybrid-elektrisk framdrivning för kommersiella flygplan.
I fallet med Boeing och relaterat till vad som behövs på PLM-stödområdet för att utveckla eldriftslösningar har den amerikanska flygplanstillverkaren t ex investerat stort i Siemens Mentor. Detta trots att man vid flera tillfällen hävdat att man ska gå över till att enbart jobba med Dassault Systemes 3DEXPERIENCE-plattform i produktutvecklingsarbetet.
Med tanke på den disruptiva teknikutvecklingen inom alla områden – eldrift är bara ett exempel på vad framtiden erbjuder, även inom aerospace finns exempelvis en rad scenarier där man utvecklar autonoma lösningar – lär det bli svårt att jobba enbart utifrån en enda PLM-plattforms kapabiliteter; även om intentionerna finns där. 
 

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title