Både SAP och itelligence ser en tydlig efterfrågan från svenska företag på att använda kompletta affärssystem i molnet. Där det tidigare har uppfattats som en riskfaktor att driva företagets mest kritiska affärsapplikationer i molnet är det nu den konsumtionsmodellen som används mest och ger mest fördelar gällande riskhantering, kostnadsstruktur och innovationstakt.
Ger snabbare ROI. När det gäller S/4HANA Cloud talar SAP om, ”5 fördelar på en blick”: Snabbare ROI, ökad flexibilitet och agilitet i verksamheten, lägre TCO, förbättrad styrning och regelefterlevnad, mer intelligent ERP inklusive exponentiella tekniker som maskininlärning, artificiell intelligens, sakernas internet och blockkedja. Med S/4HANA Cloud menar man att företag kan utveckla IT från att vara ett affärsstöd till att bli en affärsdrivande funktion.
Molnlösningen vänder sig till dem som vill minska komplexiteten, få en förutsägbar kostnad och en lösning med fokus på innovationsförmåga och förenklad IT. Men lösningen vänder sig också till dotterbolag i större koncerner som vill bli mer innovativa och snabbfotade, samtidigt som de önskar arbeta integrerat med moderbolaget i olika länder och inom vissa affärsområden.
Snabb utveckling för molnbaserade affärssystem. – Vi ser en snabb utveckling av den molnbaserade ERP-marknaden. I dag är det naturligt för de flesta företag att ha en molndriven IT-strategi. Företagens grundläggande hantering av kritiska affärsprocesser inom ekonomi, produktion, inköp, logistik och försäljning rör sig tydligt mot automatisering och smartare bruk av data längs hela värdekedjan, vilket skapar helt nya affärsmöjligheter, säger Malin Teeling, försäljningsansvarig för SAP S/4HANA Cloud på SAP i Sverige.
Båda aktörerna ser en konsolidering av marknaden för affärssystem som driver kritiska processer där exempelvis databaserade analysverktyg nu har blivit integrerad del av ett ERP-system. SAP S/4HANA Cloud är ett intelligent affärssystem som minskar de manuella arbetsflödena med upp till 50 procent och stöder framtidens företag genom att använda maskininlärning och artificiell intelligens.
Användaren kan ge kommandon eller ställa frågor utan att behöva klicka runt eller skriva i användargränssnittet. Med röststyrd interaktion kan tex en chef hämta viktig information på väg till ett möte och medarbetare i produktionen kan använda systemet utan att behöva sitta vid en dator.
”90 procent av ERP-omsättningen från molnet,” tror itelligence.
Itelligence har under de senaste åren upplevt en explosiv tillväxt inom molnlösningar, och har idag ett stort antal affärsområden där molnbaserade lösningar erbjuds. Exempelvis inom HR där molnlösningar på SAP SuccessFactors-plattformen är mer inriktade på strategiska och processinriktade HR-konsulttjänster, eftersom molnlösningen är till nästan hundra procent förkonfigurerad. Samma utveckling kan nu ses på ERP-området. Inom några år förväntar itelligence att nittio procent av ERP-intäkterna kommer från molnlösningar.
Viktigt med attraktiv basprodukt. Ett företags grundprodukter och kärnprocesser måste vara effektiva innan man kan bli snabbare ute på marknaden. Man kan implementera all teknik i världen, men kundupplevelsen förändras inte om inte basprodukten är attraktiv och processerna fungerar. Nu kan företagens digitala resa snabbas på ytterligare genom att kärnsystemet levereras som en molnlösning, där kundföretagen nyttjar samma lösning.
Tekniken levereras inte bara på ett nytt sätt utan företagen får också en metod för att snabbt och enkelt aktivera nödvändiga affärsprocesser utan någon egenutveckling. Skräddarsydd utveckling levereras bara om ett företag vill profilera sig på marknaden med speciella digitala processer för produkter och tjänster. Annars kan alla standardprocesser aktiveras efter behov i SAP-lösningen. Det betyder att itelligence nu kan leverera den digitala kärnan på bara några veckor. De första projekten är på gång och har enbart en genomsnittlig leveranstid på 8 veckor.
Labb för digital transformation. – Eftersom vi så snabbt och effektivt kan leverera kärnaffärssystem till företag, kan vi lägga mer fokus på innovation tillsammans med våra kunder. I vårt digitala transformationslabb arbetar vi med koncept som intelligenta och datastyrda organisationer, smarta produkter och smarta leveranskedjor. Det kräver djup förståelse för affärsprocesser om man vill skapa nytt med kundföretagen – och framförallt skapa ny affärsnytta, inte bara teknik för teknikens skull. Och det är där vi har vår styrka, avslutar Milco Österholm på itelligence.