Annons

Siemens satsar på Stratasys och 3D-printade reservdelar i tågen

Siemens har det senaste året jobbat hårt och slagit på trumman för en industrialisering av 3D-printingtekniken, som man anser ännu långt ifrån har nåt sin potential bland världens företag. Det gäller förstås att se om sitt eget hus i detta och föregå med goda exempel; vilket den tyska industrijätten också gjort. PLM&ERP News har exempelvis tidigare rapporterat om satsningen på EOS-printrar i Siemens Turbines i Finspång, men det finns flera exempel:
Siemens har nyligen öppnat sitt första "digitala underhållscenter" i Dortmund-Eving, Tyskland. Detta, Siemens Mobility RRX Rail Service Center, jobbar med underhåll av tåg och syftar till att ha den "högsta digitaliseringsgraden inom järnvägsindustrin." För att uppnå detta har man satsat på 3D-printteknik och implementerat Stratasys (FDM) 3D-skrivare, 450mc.

Siemens räknar med att serva och reparera ca 100 tåg per månad i det nya centret. För att snabbt kunna reparera har bolaget investerat i en Stratasys 450mc Production 3D-skrivare. Enligt Siemens Mobility har möjligheten att skriva ut reservdelar och verktyg i 3D minskat tillverkningstiden med upp till 95 procent.

Optimering av reservdelar för längre livscykler. Michael Kuczmik, chef för Additive Manufacturing på Siemens Mobility säger i ett pressmeddelande att användningen av 3D-utskrift, ”möjliggör för oss att optimera reservdelar för längre livscykler, till reducerad kostnad och inom kortare tidsramar än någonsin tidigare.
– Dessutom, tillägger han, kan eventuella sista minuten jobb åtgärdas snabbare än någonsin genom förmågan att producera delar additivt.

Exempel på 3D-printat verktyg.

Tidigare var skräddarsydda, ”engångsdelar” inte ekonomiskt lönsamma. De var komplexa att tillverka med traditionell bearbetningsbaserad teknik och tog mycket längre tid. Förutom att man med additiva tekniker inte ”slösar” bort material, kan en 3DP-baserad framtagningsprocess ta 13 timmar istället för den tidigare tekniken sex veckor.
Tidsvinster av detta snitt är nu inte ovanliga, vilket ytterligare understryker vilka vinster man kan hämta hem genom att applicera 3DP industriellt.

Tyska Deutche Bahn producerar idag 15.000 reservdelar om året i 3DP. Förutom reservdelar tillverkar Siemens också som nämndes ovan 3D-printade verktyg. Exempelvis  har produktionsteamet 3D-printat ett kopplingsverktyg som används för tågchassin (boggi). Denna typ av verktyg är svåra att producera med traditionella metoder på grund av sina komplexa geometrier och individuella anpassningsbehov. Eftersom boggis är tunga, de väger flera ton, använde Siemens Mobility-teamet Stratasys ULTEM 9085 termoplast, känd för sin hållfasthet och slitstyrka.

Slutligen ska notyeras att Siemensexemplet inte är unikt i järnvägsindustrin. Holländska tågbolaget Nederlandse Spoorwegen har 3D-printat 20 delar som används på tåg i i aktiv tjänst just nu. Företaget planerar vidare att producera 50 eller fler 3D-printade tågdelar i slutet av 2018.
Dessutom har tyska järnvägsföretaget Deutsche Bahn vägen till additiv framställning av reservdelar till tåg. De började med detta redan 2016 och har producerat minst 1.000 delar fram till början av 2017. Man fastställde då ett mål att producera 2.000 delar före årets slut och till slutet av 2018 hoppas Deutsche Bahn att 3D-printa 15.000 reservdelar.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title