Annons

SIMULERING: Aras licensierar ut sin PLM-plattform till ANSYS i strategisk OEM-deal

För den som följt Aras PLMs framfart i PLM&ERP News spalter de senaste åren står det klart att bolaget satsat särskilt intensivt på simulerings- och analyssidan. Inte minst sedan man, för ca två år sedan, fick en stor kapitalinjektion av investmentbanking-företaget Goldman Sachs. Ett av de första större förvärven man gjorde efter detta handlade om just simulering, där Aras köpte SPDM-utvecklaren (Simulation Process and Data Management) Comet. Lite grovt tillyxat kan en SPDM-lösning beskrivas som ett ”ordning-och-reda-” och samverkan-system för simulering.

VCollab är en av flera aktörer som Aras PLM utvecklat samarbete med för att vässa sin kapacitet på simuleringsområdet.

Från Comet via VCollab till MSC och Modelon
Sedan dess har det rullat på inom S&A-området (Simulering & Analys). Aras har etablerat ett partnerskap med mjukvarutvecklaren Visual Collaboration Technologies (VCollab), man har utökat sitt partnerskap med svenskägda (Hexagon) MSC Software. Det senare handlar om att man vill förbättra relaterade simuleringsprocesser och datahantering. MSC finns väl representerade inom framför allt fordons- och flygindustrin, vilket också råkar vara några av Aras PLMs stora framgångsområden. Och man har dessutom gått in i ett samarbete med ytterligare en svensk CAE-aktör. Det handlar här om MBSE-området (Model-Based Systems Engineering) och svenska Modelon. Detta samarbete har gjort det möjligt för användare att införliva och utnyttja det globalt använda och det öppna standardspråket för systemmodellering, Modelica.
Ingen behöver alltså tvivla på Aras PLMs högt ställda ambitioner att göra sin Innovator-svit till en bred cPDm-lösning, som klarar de alltmer komplexa krav som allt fler OEMer börjat ställa i form av kopplingar till simuleringssidan; inte minst för att i detta skapa förutsättningar för effektivt utnyttjande av digitala tvillingar och möjligheterna att utveckla digitala ”end-to-end-trådar” som ger obegränsad spårbarhet och som täcker hela livscykeln.

Flexibel plattform med framtiden för sig
En flexibel och framtidsorienterad plattform alltså, som ANSYS nu ska använda sig av för att skapa sin egen ANSYS Minerva-lösning. Det är klart att det säger något om Aras PLM-plattformens ställning på marknaden när PLM-branschens CAE-ledare tänker använda den som grundpelare för att bygga en ”simuleringsorienterad version”.
En konklusion är att det faktum att Aras vunnit en rad stora OEMs som kunder – särskilt inom automotive, men också inom en rad andra industrivertikaler – har sin betydelse. Liksom att bolagets programsvit idag klivit fram som en lösning vars införande i allt större omfattning diskuteras, ”piloteras” och övervägs – oftast som komplementärt inslag – av allt fler större företag.
– Så är det, säger Aras PLM-partnern Minervas, Leon Lauritsen. Det har idag blivit allt tydligare att ingen av de stora marknadsspelarna ensamma klarar av att leverera det kompletta PLM-stöd som OEM-företagen behöver. Aras framgångar är ett ”levande” bevis på det. För att så effektivt som möjligt kunna hantera och skapa effektiva flöden kring sånt som digitala trådar, tvillingar och annat liknande satsar därför många på Innovator-sviten. Vi ser också att Aras PLM-plattform övervägs på betydligt fler ställen än bara inom de storföretag som hittills valt att implementera vår cPDm-plattform. Men frågan om PLM är ofta ”politiskt belastad”; inte minst för att de ”vanliga” PLM-leverantörerna – som de stora tre (Siemens, Dassault och PTC) – ses som säkra investeringar i skenet av flera andra, icke-tekniska aspekter.
”Hur reagerar marknaden om vi satsar på en ’okänd’ lösning? Kan ett val som inte inkluderar de stora kända namnen skapa osäkerheter som i sin tur påverkar aktiekursen? Hur påverkar ett val utanför de stora spelarna mina karriärmöjligheter”. Allt detta är frågor, menar Lauritsen, som gör att man ofta ligger lågt med att man funderar på att installera Aras PLM-plattform. Det säkraste är att inte fokusera den externa kommunikationen på sånt som kan upplevas som dramatiska förändringar. I det läget blir Aras PLM en, ”silent partner”.
– Men detta hindrar inte att man gör investeringarna i vår mjukvara, eller funderar på att göra dem. Jag kan säga att man idag inom de flesta större bolagen inom automotive antingen satsar på (som GM eller BMW) eller tittar på Aras, avslutar Leon Lauritsen.

Exempel på gränssnitt i Aras PLM Innovator.

Innovator – en lågkodplattform
Aras Innovator-plattform är, som många tycker är ett sympatiskt drag, en lågkodplattform, vilket ökar enkelhet i implementation, användning och uppgradering. Den har också fått en hel del uppskattning i utvärderingar signerade analytikern CIMdata, som också graderat upp Aras PLM till den kategori av cPDm-utvecklare man kallar för ”PLM Mindshare Leaders”, vilket inkluderar utvecklare som Siemens, Siemens, PTC och Autodesk. Detta säger alltså något om kvalitet och målinriktning för de lösningar man tar fram.
När det gäller Innovator-sviten tryckte man från start mycket på att det var en ”open source-lösning”, vilket innebär att användarna är involverade i utvecklingsarbetet av plattformen. Detta har emellertid tonats ner de senaste åren och utvecklingen sker idag absolut på ett sätt som liknar de andra PLM-spelarnas, med en proaktiv intern produktutvecklingsavdelning.
Det man huvudsakligen lever på rent kommersiellt är att utveckla kundanpassningar och att sälja specialmoduler (t ex för multi-CAD). Men själva licensen för grundversionen av Innovator kan kostnadsfritt laddas ner från nätet – ett faktum som troligen haft en viss betydelse för bolagets stora framgångar de senaste fem åren.

Araschefen, Peter Schroer.

”En ny generation digitala tekniker ska utvecklas,” säger Schroer
Men nu tar man alltså ytterligare ett utvecklingskliv genom att fördjupa sitt partnerskap med ANSYS. Som framgått ovan är det fråga ett strategiskt partnerskap som inkluderar licensiering av Aras-plattformstekniken för att, som Araschefen, Peter Schroer, uttrycker saken, ”ANSYS satsar på att möjliggöra och ta fram nästa generation av digitala tekniker.”
– Vi tror att simulering är avgörande för att utveckla morgondagens nästa generations produkter, och att bättre data och processhantering av simuleringar krävs för att möjliggöra framtidens digitala processer som kommer att stödja dessa produkter, säger han, och tillägger att, ”vi ser ANSYS- och Aras-partnerskapet som en potentiell spelväxlare för att koppla simulering till tekniska processer för spårbarhet, åtkomst och återanvändning över hela produktens livscykel.”
Han påpekar vidare att organisationer idag förväntar sig alltmer ifråga om att utnyttja simulering genom hela produktlivscykeln för att samverka med sina befintliga PLM-, ALM- och ERP-applikationer.
– Dessutom måste kunder hantera utmaningar med skala och komplexitet med data- och processhantering, spårbarhet och tillgänglighet av simuleringsresultat över hela livscykeln.

Du träffar dansken, Mark Hindsbo, som är operativ chef på ANSYS, i PLM TV News reportage om denna marknadsledande CAE-aktör. Reportaget är publicerat på vår amerikanska systersajt, engineering.com. Klicka på rubriken i texten nedan för att titta på vår chefredaktörs, Verdi Ogewell, reportage om det marknadsledande simuleringsföretaget.

Bara intresserade av simulering och analys
För ANSYS del betyder partnerskapet med Aras inte bara att man får tillgång till att utveckla plattformens S&A-kapabiliteter baserat på krav och önskemål från existerande OEM-kunder, utan det är förstås också av stort kommersiellt intresse för marknadsettan.
I PLM&ERP News webb-TV-reportaget med ANSYS’ operative chef, dansken Mark Hindsbo, påpekar han också att bolagets intresse inte är att utveckla egna PLM-plattformar.
– De finns ju redan; vårt intresse är bara simulering och analys. Det är vi bäst på och det är i detta vi lägger varenda utvecklingskrona vio drar in. Däremot vill vi att vår teknologi ska vara öppen för utnyttjande av andra aktörer, vilket är en reflex av att kunderna inom alla världens industrisegment använder någon form av ANSYS-lösning. Då vill vi vara kommunikativa och göra det så enkelt och lättillgängligt som möjligt att koppla ihop simuleringsbitarna med företagens existerande plattformar, säger Hindsbo till PLM TV News Verdi Ogewell i reportaget.
För att titta på vårt reportage, som publicerats på vår amerikanska systersajt, engineering.com – klicka på rubriken nedan:
Video Report: Simulation as a Religion and Why ANSYS’s Future is Bright

En win-win-affär
Det är givetvis också så att dagens annonserade samarbete speglar detta förhållande, som i de flesta perspektiv är en win-win-deal för båda parter. Aras teknologi i kombination med beprövad simuleringsdomänkompetens och teknik för nya produkterbjudanden för att förbättra produktiviteten och maximera affärsvärdet från simuleringsinvesteringar är aldrig fel.
ANSYS kommer inom ramen för samverkan med Aras att leverera kommersiella erbjudanden för simuleringsprocesser och datahantering, processintegration, designoptimering och simuleringsstyrd datavetenskap.
– Med vår öppna ”ekosystemmetod” kombinerar detta unika samarbete styrkorna i ANSYS branschledande multifysikportfölj och Aras’ plattform för digital koppling och ett därmed dramatiskt förbättrat kundvärde, säger Navin Budhiraja, VP för moln- och plattformsverksamheten inom ANSYS. Han tillägger:
– Eftersom simuleringstekniker påverkar varje produktbeslut ser vi våra lösningars interoperativa förmåga att koppla till heterogena system som ett viktigt steg för att påskynda den digitala transformationen för våra kunder.

Aras och ANSYS i samarbete.

En kontinuerlig ström av samarbeten mellan mjukvaruutvecklarna
Men som sagt, att ANSYS drar igång nya samarbeten är inte överraskande. Det är något man gör kontinuerligt med leverantörer på PLM-plattformssidan. Man gör det dels för att tjäna pengar och växa, man gör det för att kunderna kräver det och man gör det för att någon annan utvecklare behöver vässa sina kapabiliteter. Ta Autodesks senast annonserade samverkan med ANSYS, i september förra året, som ett bra exempel: Man går in i ett partnerskap för att hjälpa bilföretag att kombinera visuell designgranskning med validering av regulatorisk efterlevnad i ett sammankopplat arbetsflöde. Samarbetet i detta fall innebär att man kommer att kunna koppla ihop Autodesks mjukvara för 3D-visualisering och virtuella prototyper till bilindustrin med ANSYS fysikbaserade lösningar för belysningssimulering, som gör det möjligt för biltillverkarna att komplettera högrealistiska visualiseringar av bilarnas interiörer och utsida med mycket välanpassad belysningssimulering.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title