Första testkörningarna börjar nätter och helger 8-11 april, mellan fabrik och lager, inne på SKFs område i Göteborg. En sträcka om två kilometer.
– Utöver autonoma transporter så vill vi automatisera lastning och lossning. Det är något helt nytt i logistikvärlden och kommer ta månader att utveckla, säger Måns Isacsson.
De självkörande lastbilarna som rullat sedan 2018 fraktar 16 ton åt gången och har egna omfattande säkerhetssystem med både radar, kameror och laser. Väldigt likt när trafikflygplan använder sig av datorstyrda landningar vid tät dimma.
HASTIGHET: 5-15 kilometer i timmen
Inledningsvis kör lastbilarna 5-15 kilometer i timmen och 3-4 timmar per dygn. Det som kräver mest tester hos SKF är inte körningarna, utan på- och avlastningar.
– Vi lastar och testkör nätter och helger eftersom det inte kräver några särskilda tillstånd, när området är helt stängt för allmänheten. Nästa testperiod sker under fyra dygn i maj, säger Jonas Hernlund, kommersiell chef på Einride.
Säkerhetsmässigt använder man sig av övervakningslösningar. De självkörande lastbilarna följs på plats av Einrides testpersonal, dessutom övervakas trafiken från en fjärrchaufför på Einrides lokala anläggning, 8 km ifrån SKFs fabrik.
Ambitionen är att SKF:s automatiska D-fabrik i Gamlestaden ska lasta ut och nå sina lager fullt automatiskt. De gradvis allt mer avancerade testerna väntas fortsätta närmaste året. De första fullt automatiska lastningarna och transporterna väntas vara i drift våren 2022.
– För oss på SKF är det viktigt att ligga långt fram och pröva teknik som ger oss nya möjligheter att skapa effektiva och hållbara logistikflöden som bidrar till våra ambitiösa miljömål, säger Måns Isacsson.
KONSEKVENS I AUTOMATIONSSPÅRET – missa inte intervjun med SKFs CTO
SKF tillhör ett av de industribolag som har världens mest automatiserade produktion. Missa inte PLM&ERP News’ Verdi Ogewells djupintervju med CTOn Victoria Van Camp. Hon är en av allt fler kvinnliga makthavare på en tidigare närmast totalintecknad maskulin domän – ingenjörssidan inom tillverkningsföretag av OEM-storlek. Artikeln finns på svenska på www.PLM-ERPnews.se och på engelska på vår amerikanska systersajt, www.engineering.com. Klicka på någon av länkarna nedan för att läsa artiklarna:
PÅ SVENSKA:
”Kan PLM-utvecklarna verkligen leverera end-to-end-lösningar? SKFs CTO är skeptisk…”
IN ENGLISH:
”Can PLM Developers Really Deliver End-to-End Solutions? SKF’s CTO is Skeptical”
I artikeln möter vi en teknikledare som är entusiastisk inför löftena från nya teknologier och affärskoncept, som IIoT, AI och Product-as-a-Service, men som också ger PLM-utvecklingsföretagen en viktig hemläxa:
– De säger att de kan leverera end-to-end-lösningar, men verkligheten är mer komplicerad än så. Ingen klarar idag att leverera ett sådana system. Alla har sina specifika styrkor och svagheter, men ingen har en plattform som liknar vad jag efterlyser; ett närmast Appleliknande ramverk, där alla kan samsas, hjälpa och komplettera varandra för att verkligen lösa kundernas problem, säger den svenska kullagerjättens teknikchef.
Men är Applemodellen en bra väg? Vi har tittat på saken i denna artikel.
Diversifierade IT-, PLM- och OT-landskap är också typiskt för OEM-företag av SKF’s snitt, där man ofta satsar på ”best-in-class-lösningar” inom olika domäner. Utmaningen är att få ihop ett sömlöst flöde av produktdata inom hela värdekedjan. SKF är inget undantag. Huvuddragen är att man använder PTC’s PLM-svit Windchill som ryggrad i produktutvecklingen, medan man satsat på Siemens Digital Industries’ ”Closed-Loop Manufacturing-koncept” som bas i sitt ”World Class Manufacturing-upplägg”.
Att koppla ihop detta med automatiska transporter öppnar för bättre precision i produktionen, vilket ökar hållbarheten och sparar både energi och kostnader.
Andra bolag som idag använder olika former av Einride-lastbilar är idag Lidl, Oatly, Electrolux och Coca Cola.