EVRY får hur som helst fortsatt förtroende att tillhandahålla smarta digitala lösningar åt Systembolaget. Men avtalet har utvidgats och man skriver att, ”samarbetet är mer omfattande och ambitionen är att Systembolaget genom ökad digitalisering ska kunna erbjuda sina kunder ännu bättre och utvecklade tjänster oavsett kanal.”
Samtliga Systembolagets butiker. Uppdraget omfattar IT-drift av Systembolagets samtliga butiker, huvudkontor och dotterbolag. I det nya avtalet kommer EVRY även ha möjlighet att leverera applikations- och molntjänster, samt vara en strategiskt viktig partner i Systembolagets planerade molntransformation. Till exempel handlar det om möjligheten att införa fler mobila tjänster.
– Vi valde att förlänga och utöka vårt avtal med EVRY helt enkelt därför att de hade det bästa och mest konkurrenskraftiga erbjudandet. Diskussionerna inför det nya samarbetet har präglats av ett stort engagemang och vi ser fram emot att fortsätta vår digitala utveckling och att kunna erbjuda IT-tjänster som ligger i framkant, säger Eva Listi, IT-direktör på Systembolaget.
Femårig avtalsperiod. I övrigt kan noteras att affären går i linje med EVRYS ökade fokus mot detaljhandeln.
– EVRYS vision är att bidra till nytta både för Systembolaget och detaljhandelsbranschen rent allmänt genom innovation och smarta lösningar. Digitaliseringens fördelar i form av effektivitet och ökad tillgänglighet är som regel mycket stora och Systembolaget är ett företag som verkligen kan använda sig av ny teknik till förmån för sina kunder. Vi är väldigt glada över förtroendet att få fortsätta vara med på deras digitala resa, säger Fredrik Almén, Sverigechef på EVRY.
Det nya avtalet har en avtalstid på drygt 5 år och stäcker sig fram till 31 maj 2023 och blir en av EVRYs största affärer i år 2017.
Ifjol omsatte IT-konsulten 12,4 miljarder kronor och hadecirka 8 500 medarbetare i nio länder.