IFS Applications 10 menar man sig ha fått en modern, användarvänlig och långsiktigt hållbar IT-plattform när det gäller affärskritiska processer över affärsenheter, regioner och länder.
IFS Applications kommer initialt att rullas ut i Sverige, följt av Norge, Danmark, Finland, Schweiz och Tjeckien. Implementeringen startar senare i kvartalet.
Robust funktionalitet. Magnus Berger konstaterar att Applications 10 har precis den robusta funktionalitet man vill ha för att stödja alla typer av projekt, från små tid- och materialbaserade projekt till stora och komplexa företag.
– Det var en sida av myntet. Men vi ville också ha en partner med en stark lokal närvaro i Skandinavien.
Kompetens och kapacitet för snabb utrullning/implementation är förstås viktiga faktorer bakom beslutet att satsa på version 10 av Application. Men klart är också att det handlar om en kapabel mjukvara, som dessutom fått en god start.
– Antalet bolag som väljer att uppdatera till versionen representerar det snabbaste upptaget någonsin, kommenterde IFS’ CTO, Dan Matthews saken under det nyligen avhållna användareventet på Clarion Arlanda.
Skälen till detta är flera, sa han vidare, och pekade på modularitetesuppbyggnaden, ”ever green-prägeln” – inga servicepack eller uppdateringar behövs – kvartalsuppgraderingar och annat som ger enkla och framförallt lägre uppgraderingskostnader, IFS Lobbys som gör det enkelt att bygga upp en egenanpassad dashboard utan att man behöver kontakta IT-experterna på företaget för att genomföra sin personliga anpassning, var några bitar han tog upp.
Det nya Aurenagränssnittet. Andra saker i version 10 är ännu viktigare. Matthews menar t ex att det nya Aurena gränssnittet är en sådan.
– Vi påbörjade arbetet med Aurena 2014, berättar CTOn. Listor, tabeller, fler listor och fler tabeller – kunde detta inte göras enklare, mer visuellt och mer kundvänligt? Absolut! Vi tittade på andra kundappar, hur gjorde man där för att skapa ett rikt och attraktivt ”content”? Det var ”customer first-attityden” i sitt prydno som styrde oss dit vi ville, mot en vassare, enklare och snabbare kundupplevelse. När vi tittar på Aurena visar gränssnittet nu också upp en omfattande satsning på visualitet, fler bilder – ”en bild säger mer än tusen ord” – och ger ett betydligt ”rikare” intryck. Och kommunikation idag är ju dessutom enormt påverkad av hur man kommunicerar på sociala medier; vi har tagit intryck av detta. Sålunda kan man idag i Aurena-gränssnittet markera lämpliga punkter med ett hjärta.
Strategiskt viktig affär för IFS. Med dagens annonserade affär med ÅF får IFS en av Sveriges mest respekterade varumärken på kundlistan, hävdar Elni Kullmer, chef för IFS Scandinavia, hon tillägger:
– Denna strategiskt viktiga affär är ytterligare bevis på styrkan i vår lösning och vår ledande ställning inom de projektbaserade industrier.