När det gäller Volvos Tuvefabrik ska noteras att man ännu, enligt fackliga företrädare, inte utrett exakt hur det hela kommer att fungera. Bland annat finns vissa osäkerheter kring vad regeringens föreslagna möjligheter med korttidspermitteringar kommer att föra med sig.
– Det ska vi försöka reda ut under onsdagen och försöka få klarhet i. Det är klart att företaget vill använda den möjligheten, säger verkstadsklubbens ordförande, Mikael Sällström, till GP online.
I regeringsförslaget, som presenterades i går, talades det om att man kommer att införa möjligheter till korttidspermitteringar med 90 procent av lönen bibehållen. Staten står i detta läge för ca hälften av lönekostnaderna, medan företaget ståpr för resterande del.
”Vi tittar igenom hela vårt industriella system”
Men som sagt – coronaviruset har ställt saker och ting på ända även på andra ställen i Europa. I Frankrike har detta fört med sig att bolaget stänger sina fyra anläggningar där, produktionen här handlar om Renaultlastbilarna och försvarsmärket Arquus.
Allmänt berättade Volvo under tisdagen att man har Corona-smittade i Göteborg och att smittspridningen är i ökande. Detta har dock inte handlat om särskilt många individer och de fall man haft har inte påverkat produktionen.
Till GP säger Claes Eliasson att man, ”tittar igenom hela vårt industriella system och fattar beslut från ort till ort och land till land. Ytterligare beslut får vi fatta i takt med att vi får en bild över hur flödena och behoven ser ut.”
95 000 i leverantörsföretagen drabbas
Till bakgrunden hör vidare att väldigt mycket människor totalt sett är beroende av transportfordonstillverkningen. Fredrik Sidahl på FKG uppskattar att det handlar om cirka 95 000 personer som är anställda hos leverantörsföretagen i Sverige. Av dessa räknar han med att ca 60 procent av de samlade leveranserna från underleverantörindustrin berör Volvo och SCANIA.
Den största oron nu, i coronavirusets tid är att vi ska drabbas av en dubbeldip: Först en nedgång relaterat till smittospridningen och de direkta effekterna av detta. Sedan en långvarig finanskris.