Hittills har den främsta användningen för elektrifierade lastbilar varit transporter med korta avstånd inne i städer eller storstadsområden. Nu har DHL Freight och Volvo Lastvagnar initierat ett projekt som fokuserar på längre transporter med tunga lastbilar.
Samarbetet innehåller en exklusiv, global första pilottest av en batterielektrisk Volvo FH med totalvikt på upp till 60 ton. Med start i mars kommer denna konceptlastbil att sättas i trafik mellan två av DHL Freights logistikterminaler i Sverige, ett avstånd på ca 150 km. Detta kundtest kommer att ge både Volvo Lastvagnar och DHL viktiga erfarenheter och information kring upplägg och hur laddsystemet kommer att fungera, insikter som kommer att leda till en optimering av balansen mellan avstånd, lastvikt och laddpunkter i de dagliga godstransporterna.
VILL MINSKA KLIMATAVTRYCKET
DHL arbetar, precis som Volvo Lastvagnar, på att minska sitt klimatavtryck, där hållbarhet är en integrerad del av företagets strategi.
– Vår målsättning är att minska alla logistikrelaterade utsläpp till noll. Vi har redan passerat några viktiga milstolpar på denna resa: jämfört med 2007 har vår koncerns CO2-effektivitet förbättrats med 35 %. Vi måste dock satsa på innovativa teknologiska lösningar och starka partnerskap på resan framåt. Jag är övertygad om att vårt starka samarbete med Volvo Lastvagnar, ett av världens främsta lastbilsmärken, kommer att stötta oss att nå våra ambitiösa miljömål inom vägtransportsektorn, säger Uwe Brinks, VD på DHL Freight.
Volvo Lastvagnar driver den nödvändiga växlingen till fossilfria transporter genom att göra övergången till elektrifiering så sömlös och effektiv som möjligt. Detta sker genom att ta hänsyn till varje aspekt av elektrifieringens eko-system, inklusive laddning, ruttplanering, fordon, service och annan support.
– Transportbranschen förändras snabbt och att arbeta hållbart är en mer och mer viktig affärsfördel för många av våra kunder. Vi erbjuder effektiva transportlösningar som möjliggör en snabb övergång till fossilfria bränslen, såsom elektricitet, kommenterar Roger Alm.
KLIMATFOKUSERAT PROGRAM FÖR DHL SVERIGE
DHL Freight arbetar aktivt med att driva olika hållbarhets- och fossilfria teknologi-projekt och har introducerat ett klimatfokuserat logistikprogram i Sverige. Kunder som använder sig av detta program betalar en bestämd tilläggsavgift för varje paket eller lastpall som transporteras och intäkterna som kommer in från tilläggsavgiften investeras fullt ut i hållbara teknologier inom DHLs svenska nätverk.
– Logistiksektorn står inför en mycket stor utmaning, vilket samtidigt även innebär en riktig möjlighet – att ta bort koldioxidutsläppen från transporterna. Samarbetet med Volvo Lastvagnar hjälper DHL Freight att spela en ännu större roll i övergången till hållbara alternativ och är ännu ett betydelsefullt bevis för vår långsiktiga strategi fram till klimatneutrala transporter, säger Robert Zander, VD för DHL Freight Sverige.
FOSSILFRITT SENAST 2040
Redan i dag serieproduceras Volvo FL Electric och Volvo FE Electric för stadsdistribution. DHL Supply Chain satte nyligen en ny Volvo FL Electric i trafik i London, och introducerade därmed den första helelektriska Volvolastbilen som var specialbyggd för stadsdistribution i Storbritannien.
I slutet på förra året började Volvo Lastvagnar Nordamerika att sälja VNR Electric, och senare det här året kommer säljstarten att ske i Europa av det tunga lastbilsutbudet.
– Vårt åtagande är att hela vårt lastbilsutbud ska vara fossilfritt till senast 2040, sammanfattar Roger Alm.
PROJEKTFAKTA
- Projektet mellan DHL och Volvo Lastvagnar kommer att starta under det första kvartalet 2021, och är en del av REEL, ett initiativ som leds av innovationsmyndigheten Vinnova för att främja övergången till ett elektrifierat godstransportsystem.
- Rutten är mellan Göteborg och Jönköping, ca 150 km enkel väg.
- Laddning kommer att ske hos DHL i Jönköping och hos Volvo Truck Center i Göteborg.