Annons

ZEISS Group optimerar service och fältservice med PTC-lösningen ”Asset 360 for Salesforce”

KÖPET av SERVICEMAX en FULLTRÄFF för PTC. När PLM-utvecklaren PTC vid årsskiftet 2022-23 köpte bolaget ServiceMax för runt 1,46 miljarder dollar (motsvarande ca 15 miljarder kronor) fanns det flera goda skäl. Men framför allt att ServiceMax var duktigt inom området fältserviceområdet (FSM) och hade en molnbaserad och produktcentrerad mjukvara inom detta område. Med ServiceMax i PTCs händer och som en integrerad del av programportföljen skulle man kunna koppla ihop och förstärka PTCs erbjudanden kring en sluten produktlivscykelhantering (PLM). Inte minst då genom att ServiceMax utökade kapabiliteterna för den digitala tråden av produktinformation nedströms mot det vi brukar kalla för EAM - Enterprise Asset Management, eller underhållshantering - och detta med fältservice-kapacitet.
De här bitarna är högst relevanta när bolag vill digitalisera och knyta ihop större bitar av verksamheten, som också är och har kopplingar till PLM-området. Detta har haft en stor betydelse i en av PTCs senaste affärer, som annonserades nu i augusti:
Det globala teknikföretaget inom optik- och optoelektronik, ZEISS Group, satsar på PTCs ”Asset 360 for Salesforces”, en fältservicelösning från ServiceMax som ska implementeras för att optimera bolagets globala service och fältservice, öka effektiviteten och möta nya krav.
Klart är att det är förenat med stora utmaningar att vässa ZEISS fältservice-bitar. Med 43 000 anställda är ZEISS verksamt i runt 50 länder, med cirka 30 produktionsplatser, 60 försäljnings- och serviceställen och 27 forsknings- och utvecklingsplatser. Asset 360 är en PTC-teknik, som ska ge ZEISS fullständig transparens över hela lagret av sina produkter på fältet, inklusive alla beställningar och serviceavtal med priser och rabatter, garantier, SLA och servicehistorik, samt en central översikt över alla demonstrations- och låneenheter, returer och reservdelar. Asset 360 är också tillgänglig på mobila enheter, som de som används av fälttjänsten.
Till saken hör att ZEISS som en del av sitt globala transformationsprogram redan valt Salesforce Sales, Service och Field Service Cloud. Lösningarnas mötesfokuserade funktioner kompletteras och optimeras nu av de tillgångsrelaterade funktionerna i ”ServiceMax Asset 360 for Salesforce”, eftersom denna är byggd på Salesforce-plattformen.
"Vårt mål är att överträffa våra kunders förväntningar. Detta gäller inte bara våra produkter, utan också våra tjänster, support och teknisk applikationsassistans," säger Ronald Fuchs, Head of Global Service Excellence på ZEISS Group. Han tillägger: ”ServiceMax-tekniken har med sin 360-gradersvy av alla våra tillgångar och automationsmöjligheterna övertygat oss: Den kommer att hjälpa oss att möta framtida kundkrav effektivt och på bästa möjliga sätt."

Vi ska först och främst konstatera att det inte är någon liten spelare PTC nu kan sätta upp på kundlistan. ZEISS är ett av världens ledande teknikföretag inom den optiska och optoelektroniska industrin. I sina fyra divisioner, Semiconductor Manufacturing Technology, Industrial Quality & Research, Medical Technology och Consumer Markets, genererade ZEISS-koncernen senast en årlig omsättning på 10 miljarder euro (per den 30 september 2023).

Bolaget utvecklar, producerar och distribuerar mycket innovativa lösningar för industriell metrologi och kvalitetssäkring, mikroskopilösningar för biovetenskap och materialforskning samt medicintekniska lösningar för diagnostik och terapi inom oftalmologi och mikrokirurgi för sina kunder. ZEISS står också för världens ledande litografioptik, som används av chipindustrin för att tillverka halvledarkomponenter. ZEISS-märkta produkter, som glasögonglas, fotolinser och kikare, är eftertraktade och trendsättare över hela världen.

ZEISS investerar 15 % av sina intäkter i forsknings- och utvecklingsarbete – denna höga utgiftsnivå har en lång tradition hos ZEISS och är också en investering i framtiden.

Siktet inställt på Industri 4.0
Med en portfölj inriktad på framtida tillväxtområden som digitalisering, hälsovård och industri 4.0 och ett starkt varumärke, hjälper ZEISS till att forma tekniska framsteg och avancera världen av optik och relaterade områden med sina lösningar. Grunden för framgången och den fortsatta kontinuerliga expansionen av ZEISS teknologi och marknadsledarskap är de fortsatt stora satsningarna på forskning och utveckling. ZEISS investerar 15 % av sina intäkter i forsknings- och utvecklingsarbete – denna höga utgiftsnivå har en lång tradition hos ZEISS och är också en investering i framtiden.

Bland de positiva effekterna ZEISS förväntar sig med investeringen i PTCs ServiceMax-teknologi är möjligheterna att påskynda tiden till värde, minska garantianspråk och kostnader på grund av kontraktsläckor och att man kan vinna fler kunder för servicekontrakt och kontraktsförlängningar. Vidare kan RMA (Return Material Authorization) och verkstadsprocesser automatiseras och lagernivåer optimeras samtidigt som kundernas behov kan tillgodoses ännu bättre.

”På grund av vår stora, globala organisation med många affärsområden och våra mycket komplexa, innovativa och hållbara produkter ställer detta oss också inför utmaningar som ServicveMax-teknologin kan lösa,” säger Ronald Fuchs.

End-to-end-lösning för säljkåren
ServiceMax Asset 360 for Salesforce ger en 360-gradersvy av den installerade basen, servicekontrakt och tillgångsprestanda för att maximera utrustningens drifttid och minska underhållskostnaderna. Lösningen är speciellt anpassad för prediktiva, föreskrivande servicemodeller för komplexa produkter med lång livscykel. Branscher med högt värdefull, uppdragskritisk utrustning kan påskynda tillväxten och öka lönsamheten genom att optimera fälttjänstdriften. Asset 360 är byggd på Salesforce standard-dataobjekt och utnyttjar kraften i Salesforce-plattformen för att utöka den med djup tillgångsrelaterad funktionalitet och automatisering.

ZEISS huvudkontor ligger i Oberkochen, Tyskland. Den enda ägaren till moderbolaget, Carl Zeiss AG, är Carl Zeiss Foundation, en av de största tyska stiftelserna för främjande av vetenskap.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title