Detta upplägg som helhet, menar nu Al-Saleh, kommer att påskynda migrationen till elektrifierade transportfordon. Även om det avtal man nu signerat är ett s k MOU, Memorandum of Understanding, så är det normalt ett naturligt steg på vägen mot ett fullt utvecklat och effektuerat samarbetsavtal.
Kanonstart för den svenska startupen
Volta Trucks har allmänt fått en vad som ser som en kanonstart för sitt Volta Zero-fordon, vars första tillverkade exemplar lämnade produktionslinan i österrikiska f d MAN-fabriken i Steyr nu i september. Totalt har man fått förbeställningar på hela 6 400 fordon, varav europeiska logistikjätten DB Schenker står för närmare 1 500 lastbilar. Med bolagets 16 tons Volta Zero-fordon har man också slutfört den första testfasen på väg i Europa. Det fordon som togs fram i Steyr-gabriken är också premiären för en ”Design Verification-prototyp” av Volta Zero, som nu också varit i drift på vägar och i verkliga distributionsmiljöer i Paris.
Klart är också att laddinfrastrukturen är en av nycklarna för framgång för detta fordon. Volta Zero har en räckvidd på 150 – 200 km (95 – 125 miles) och är som sagt avsedd för urbana transporter. I DB Schenker-fallet kommer Volta Zero att användas i bolagets europeiska terminaler för att transportera varor från distributionsnav till stadskärnor och stadsområden.
Omfattande eMobility laddningsstruktur
Med Siemens Smart Infrastructure kommer Volta att få en omfattande eMobility-laddningsinfrastruktur och mjukvara till sina ellastbils-kunder, allt i akt och mening att att förenkla, minska riskerna och påskynda övergång till elektrifiering av bolagskundernas kommersiella flottor.
Partnerskapet syftar till att sammanföra Volta Trucks lösning för elektrifiering av kommersiella fordonsflottor och operativ expertis genom sitt ”Truck-as-a-Service-erbjudande och Siemens globala erfarenhet av stödlösningar för elfordon. Detta inkluderar mjukvarustyrsystem, elektrifiering av anläggningar, laddningsinfrastruktur, energihantering, byggnadsutrustning och projektfinansiering.
Ökad driftstid till låga kostnader
Den tekniska infrastrukturen för laddningsinstallationerna för Voltas TaaS-kunder ska övervakas av Siemens för att leverera bl a den hårdvara och mjukvara som krävs för att driva laddnings- och kraftdistributions-infrastrukturen för flottor av Volta Zeros.
I pressmaterialet hävdas vidare att, ”bolagets kunder kan uppnå ökad drifttid med minimala utgifter, genom Siemens hanteringsplattform.” Denna tillhandahåller en optimeringsmetod som drivs av avancerade analys- och simuleringsmodeller och tar hänsyn till faktorer som flottans arbetscykler, laddningstider, batterilivslängd, optimalt utnyttjande och kostnader samt tillgångshantering.
– Genom vårt partnerskap med Volta Trucks har vi för avsikt att samskapa TaaS-lösningar och ge Volta Trucks kunder ökad drifttid, ett engagemang för tillförlitlighet, genom prestationsbaserade kontrakt och minskade energikostnader. Eftersom kommersiella flottor strävar efter att uppfylla hållbarhetsmål och leverera kostnadseffektiva, robusta infrastrukturlösningar, är vi glada över att kunna samarbeta med Volta Trucks, säger Thomas Kiessling, CTO för Siemens Smart Infrastructure.
Om Volta Trucks ’Truck as a Service’-erbjudande
Slutligen några ord om Volta Zero och introduktionen av ”Truck-as-a-Service-erbjudandet”. Generellt menar Al-Saleh att det kommer att, ”revolutionera finansieringen och servicen av kommersiella fordonsflottor.” Konceptet erbjuder vagnparksförvaltare ett friktionsfritt och problemfritt sätt att elektrifiera sin vagnpark. Med TaaS får man en enda, ”överkomlig månadsavgift som ger tillgång till en helelektrisk Volta Zero, och alla dess laddningsinfrastruktur, service, underhåll, finansiering, försäkring och utbildningskrav.”
Vilka är fördelarna med Volta Zero-konceptet?
Detta, och utvecklingsarbetet av denna urbana ellastbil, har PLM&ERP News och vår amerikanska systersajt, ENGINEERING.com, tittat närmare på i en längre artikel baserat på en presentation av bolagets produktutvecklings-chef, Ian Collins.
Klicka på någon av rubrikerna nedan för att läsa mer – artikeln finns både på svenska och engelska:
”Svenska VOLTA Trucks, TECHNIA och 3DEXPERIENCE nycklar bakom snabb utveckling av ny el-lastbil”
”Development at Breakneck Speed: PLM and Volta’s New 16-Ton Electrical Truck”