I takt med att digitaliseringen accelererar har möjligheten att få information av högre kvalitet om väginfrastruktur ökat. Detta kan ge värdefull data till Trafikverket och bidra till ett mer hållbart och kostnadseffektivt vägunderhåll.
Bakgrunden är att Trafikverket årligen mäter skicket på det statliga vägnätet med speciella mätfordon. Mätningarna ger detaljerad information om vägytans och vägområdets tillstånd samt visar var det finns brister i vägkroppen. Informationen används vid planering av beläggnings- och avvattningsåtgärder samt för uppföljning av vägarnas tillstånd.
– Däremot saknas löpande information för de förändringar som sker mellan mätningarna. Den fångas bara sporadiskt vid inspektioner och okulära inventeringar. Med inhämtning av anonymiserad fordonsdata från uppkopplade personbilar bör vi kunna åstadkomma bättre beslutsunderlag och därmed ett bättre vägunderhåll, säger Fredrik Lindström.
Utnyttjar befintliga sensorer i uppkopplade fordon
2022 startade Trafikverket projektet Anslutna vägbeläggnings-mätningar för att utveckla, testa och utvärdera möjligheten att använda befintliga sensorer i vanliga uppkopplade fordon för att samla in information om beläggningskvalitet och skador. Kontrakt har tecknats med tre leverantörer, NIRA Dynamics är en av dem, Mercedes-Benz och ZenseAct är de andr
– Vi är glada över att fortsätta samarbetet med Trafikverket. Efter år av hjälpt till att förbättra vinterunderhållet kan vi också stödja med data och tjänster som hjälper till att förbättra vägunderhållsplaneringen året runt, säger Lisa Åbom, CEO på NIRA Dynamics.
Inget som finns på marknaden
Innovationsupphandlingen omfattar utveckling, demonstration och köp av tjänst i en enda transaktion. Projektet inleds med att studera skadade områden som inte kan fångas genom traditionella vägytasmätningar, såsom gropar, frostskador och andra vinterskador.
– Det unika är att avtalet omfattar både utveckling av en lösning som idag inte finns på marknaden och framtida köp av tjänsten ’anslutna vägytemätningar’ under flera år. Genom att teckna kontrakt med flera parter kan vi både skapa en marknad och få de lösningar vi behöver, säger Sirpa Lindén, inköpare på Trafikverket.
Men fler involverade i projektet finns, t ex InfraSweden.
– Vår roll i projektet är att bistå projektledningen på Trafikverket med kommunikation och att stödja leverantörernas utvecklingsarbete genom innovationscoaching. Vi ska även se till att erfarenheter från projektet hanteras genom kontinuerlig reflektion och lärande, säger Hawzheen Karim, fokusområdesledare för hållbart underhåll på InfraSweden.
Trafikverkets projektledare, Anders Asp, tillägger i en kommentar:
– Vi vet från Digital Winter-projektet att innovation är mycket mer än teknikutveckling. Det kräver också utveckling av behovsägarens verksamhet/organisation, regelverk, kunskap och affärsmodeller för att ge behovsägaren möjlighet att använda den nya tekniken i deras verksamhet.