I pressmaterialet skriver Volvo Lastvagnar att avtalet är ett resultat av ett bredare partnerskap mellan Holcim och Volvo Group.
– Långsiktigt samarbete och ett starkt engagemang för att verkligen göra skillnad är avgörande för att göra stora CO2-minskningar till verklighet. Jag är mycket stolt över det partnerskap vi har utvecklat med Holcim, och de resultat vi uppnår tillsammans, säger Martin Lundstedt, VD och koncernchef för Volvo Group.
Om Holcim ska sägas att man är en global ledare inom innovativa och hållbara bygglösningar, med huvudkontor i Schweiz. Bolaget har närvaro i mer än 60 länder och cirka 60 000 anställda.
Klart är vidare att ”nettonoll-övergången” kräver djupgående samarbete över värdekedjorna, vilket Holcim-chefen, Jan Jenisch, framhåller i en kommentar:
– Vi är glada över att samarbeta med Volvo för att minska koldioxidutsläppen i vår europeiska verksamhets logistik med elektriska flottor, och främja vårt mål att nå 30 % av nollutsläpp tunga lastbilar till 2030”, konstaterar denne Holcims styrelseordförande och CEO.
Kan spara upp till 50 000 ton CO2 per år på en typisk sträcka
Det finns också en hel del att spara på när det gäller utsläppssidan. Genom att ersätta 1 000 befintliga Volvo FH-diesellastbilar med Volvo FH Electric-lastbilar, som använder grön el, kan man på en typisk sträcka spara upp till 50 000 ton CO2 varje år.
Denna CO2-besparing man kalkyklerar med baseras på beräkningar med Volvo Lastvagnars miljöavtryckskalkylator, som jämför CO2-utsläpp över en årlig körsträcka på 80 000 km för en lastbil med en totalvikt på 44 ton och antar att dieseljämföraren använder 7 % biodiesel och uppnår ett genomsnitt på 23 l /100 km.
Vetenskapligt baserat engagemang
Tilläggas kan att båda företagen är engagerade i initiativet Science-Based Targets, som driver ambitiösa klimatåtgärder i den privata sektorn. Detta initiativ driver ambitiösa klimatåtgärder i den privata sektorn genom att göra det möjligt för organisationer att sätta upp vetenskapsbaserade utsläppsminskningsmål. Målen anses vara ”vetenskapsbaserade” om de är i linje med vad den senaste klimatvetenskapen säger är nödvändig för att uppfylla målen i Parisavtalet – att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5°C över förindustriella nivåer.
Båda aktörerna är också grundande medlemmar av First Movers Coalition (FMC), vilket är en koalition av företag som använder sin köpkraft för att skapa tidiga marknader för innovativa rena teknologier inom åtta svåra att minska sektorer.