Annons

Rekordstor order på ellastbilar till Volvo: ”Starkt engagemang för att verkligen göra skillnad avgörande”

Som PLM&ERP News rapporterade för en dryg vecka sedan ser marknadsläget synnerligen ljust ut för Volvo Lastvagnar när det gäller andelar på el-lastbilssidan. Bolaget håller en fortsatt stark position på marknaden för tunga ellastbilar efter första kvartalet 2023, både i Europa och i Nordamerika. Detta med runt 50-procentiga marknadsandelar. Totalt har den svenska lastbilstillverkaren sålt nästan 5 000 ellastbilar i ett 40-tal länder.
Idag kommer en ny framgång på marknadssidan: Volvo Lastvagnar har undertecknat en avsiktsförklaring om att sälja 1 000 elektriska lastbilar mellan nu och 2030 till Holcim, en av världens största leverantörer av bygglösningar. Affären är den största kommersiella ordern hittills för Volvos ellastbilar, och de första 130 lastbilarna kommer att levereras 2023 och 2024.
Holcim är en global tillverkare av bygglösningar med huvudkontor i Schweiz. Nu har företaget och dess entreprenörer, med Volvo Lastvagnar, kommit överens om att planera för utplaceringen av 1 000 elektriska Volvolastbilar över Holcims verksamhet i Europa mellan nu och 2030. De första 130 tunga elektriska Volvo FH- och Volvo FM-lastbilarna kommer att levereras till marknader inklusive Frankrike, Tyskland, Schweiz och Storbritannien under fjärde kvartalet 2023 och under hela 2024.
När det gäller PLM-verktygen jobbar Volvo Group primärt i PTC-miljöer. På ellastbilssidan har man också gjort mycket intressanta satsningar på VR, Virtual Reality. Volvo Group Trucks Technology är en av aktörerna här som tagit fasta på detta och med hjälp av mjukvara från simulerings- och analys-utvecklaren ESI Group testat att VR-interagera i utvecklingsarbetet av den helelektriska Volvo-lastbilen, VNR Electric. Det handlar här om en digital skala ett-till-ett-modell, inkluderat alla fordonets mer än 12 000 delar, som körts i VR för att validera nya design-, monterings- och underhållsprocesser.

I pressmaterialet skriver Volvo Lastvagnar att avtalet är ett resultat av ett bredare partnerskap mellan Holcim och Volvo Group.

Martin Lundstedt, VD och koncernchef för Volvo Group.

– Långsiktigt samarbete och ett starkt engagemang för att verkligen göra skillnad är avgörande för att göra stora CO2-minskningar till verklighet. Jag är mycket stolt över det partnerskap vi har utvecklat med Holcim, och de resultat vi uppnår tillsammans, säger Martin Lundstedt, VD och koncernchef för Volvo Group.

Om Holcim ska sägas att man är en global ledare inom innovativa och hållbara bygglösningar, med huvudkontor i Schweiz. Bolaget har närvaro i mer än 60 länder och cirka 60 000 anställda.
Klart är vidare att ”nettonoll-övergången” kräver djupgående samarbete över värdekedjorna, vilket Holcim-chefen, Jan Jenisch, framhåller i en kommentar:
– Vi är glada över att samarbeta med Volvo för att minska koldioxidutsläppen i vår europeiska verksamhets logistik med elektriska flottor, och främja vårt mål att nå 30 % av nollutsläpp tunga lastbilar till 2030”, konstaterar denne Holcims styrelseordförande och CEO.

Kan spara upp till 50 000 ton CO2 per år på en typisk sträcka
Det finns också en hel del att spara på när det gäller utsläppssidan. Genom att ersätta 1 000 befintliga Volvo FH-diesellastbilar med Volvo FH Electric-lastbilar, som använder grön el, kan man på en typisk sträcka spara upp till 50 000 ton CO2 varje år.

Denna CO2-besparing man kalkyklerar med baseras på beräkningar med Volvo Lastvagnars miljöavtryckskalkylator, som jämför CO2-utsläpp över en årlig körsträcka på 80 000 km för en lastbil med en totalvikt på 44 ton och antar att dieseljämföraren använder 7 % biodiesel och uppnår ett genomsnitt på 23 l /100 km.

Vetenskapligt baserat engagemang
Tilläggas kan att båda företagen är engagerade i initiativet Science-Based Targets, som driver ambitiösa klimatåtgärder i den privata sektorn. Detta initiativ driver ambitiösa klimatåtgärder i den privata sektorn genom att göra det möjligt för organisationer att sätta upp vetenskapsbaserade utsläppsminskningsmål. Målen anses vara ”vetenskapsbaserade” om de är i linje med vad den senaste klimatvetenskapen säger är nödvändig för att uppfylla målen i Parisavtalet – att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5°C över förindustriella nivåer.

Båda aktörerna är också grundande medlemmar av First Movers Coalition (FMC), vilket är en koalition av företag som använder sin köpkraft för att skapa tidiga marknader för innovativa rena teknologier inom åtta svåra att minska sektorer.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title