Från industriell synpunkt är som sagt Volvo Cars försök att dra igång fabriker igen på måndag en synnerligen viktig händelse. Både sett ur industriell synvinkel och i ett samhällsekonomiskt perspektiv. Detta sagt utan att på något vis förringa de tuffa prövningar som återstår inom sektorer som vård och äldreomsorg.
”Den samlade bilden gör starten realistisk”
Från och med nästa vecka, den 20 april, planerar hur som helst Volvo Cars att dra igång tillverkning i Sverige och Belgien efter de knappt månadslånga produktionsstoppen.
Någon full fart framåt ska man dock inte förvänta sig, inte på tillverkningssidan åtminstone. Dels för att problemen med material och leveranser näppeligen börjar flyta på som vanligt med en gång, dels för att det tar tid att dra igång komplexa produktionslinor. Andra faktorer att ta hänsyn till inledningsvis är givetvis också hur efterfrågan ser ut.
Hur långa pass och hur mycket de som nu kommer tillbaka till fabriksgolvet kan och kommer att arbeta de facto återstår alltså att se. Fabrikspersonalen har ju varit åtminstone delvis heltidspermitterad, men enligt Volvo Cars presstalesperson, Stefan Elfström är målet att, ”vi ska gå ner 40 procent i arbetstid under kvartal 2.”
– Men vår bedömning är att det är realistiskt att kunna dra igång våra fabriker i Sverige och Belgien den 20 april. Det är en samlad bild vi har kring vad myndigheterna säger att man kan och får göra, samt hur det ser ut med leverantörskedjan och vår personalsituation, säger Elfström i ett uttalande.
Även kontorspersonal förväntas återgå
När det gäller de anställda som verkar i kontorsmiljöerna är planen att de ska kunna återvända till företagslokalerna från och med måndag den 20 april.
Hittills har de i den mån det varit möjligt fått arbeta hemifrån. Här gäller dock att de här medarbetarna varit korttidspermitterade med en ca 60-procentig arbetstid i genomsnitt, vilket också det påverkar arbetstiden.