Annons

Ericsson och NVIDIA samarbetar kring virtualiserade 5G-nätverk

Telekomgiganten Ericsson och utvecklaren av grafikprocessorer (GPUer, Graphics Processing Unit) ska samarbeta för att ta fram högpresterande, effektiva och helt virtualiserade 5G-radionätverk (RAN) till leverantörer av kommunikationstjänster.
Den här typen av virtuella nätverkslösningar kan möjliggöra snabbare och mer flexibel introduktion av nya AI- och IoT-tjänster. Man skulle kunna uttrycka det som att man med hjälp av dessa nätverk kan turboladda den ”intelligenta edge-revolutionen”, säger NVIDIAs grundare och CEO, Jensen Huang och får medhåll av Ericssons VP och chef för radionätverk, Fredrik Jejdling.
- Ja, vi jobbar idag intensivt med att utveckla innovativa plattformar där vi kan fortsätta att driva gränser för det möjliga framåt. Det här samarbetet är ett sånt exempel där iv kan ge våra kunder bästa möjliga lösningar, säger Jejdling.

Klart är att dagens annonserade samarbete har tunga poänger. Samarbetet förenar Ericssons expertis inom RAN-teknik med NVIDIAs ledarskap inom GPU-styrda accelererade datorplattformar, samt AI och superdatorer.
Detta har också stor betydelse för leverantörerna av kommunikationstjänster, som kontinuerligt undersöker alternativ teknik och RAN-arkitekturer. Här har det funnits ett växande intresse för just virtualisering. Allt i akt och mening att säkerställa de senaste årens ökande krav på att tillgodose bästa möjliga användarupplevelser.

Viktigt stöd för VR-, AR- och MR-användningen
Nu är detta utvecklingsarbete inte helt enkelt. Det är, menar Jejdling och Huang, ”en stor branschutmaning att finna ut hur man virtualiserar den kompletta RAN-lösningen på ett kostnads-, storlek- och energieffektivt sätt, jämfört med traditionellt byggda RAN-nätverk.”
– Samarbetet, säger Huang, syftar till just detta, att undersöka hur dessa utmaningar kan hanteras på ett kommersiellt genomförbart sätt.
Om samarbetet lyckas i vad man föresatt sig kommer det att göra stor nytta inom teknologier som är under utveckling inom AR (Augmented Reality), VR (Virtual Reality) och MR (Mixed Reality) där än så länge det breda kommersiella genombrottet inom exempelvis produktutvecklingsarbete låtit vänta på sig. Med virtualiserade RAN-teknologier kommer detta att bli enklare, ge högre kvalitet på upplevelserna för att sånt som responstider blir snabbare, mer exakta, flexiblare och kan ”klämmas” in i fysiskt mindre skrymmande utrustningar. Andra områden som skulle få nytta av denna typ av teknologi är förstås gamingsidan.

– Genom att smälta samman 5G, superdatorkraft och AI har vi lagt en solid grund för att skapa en revolutionerande kommunikationsplattform som stöder miljarder av AI-aktiverade smarta enheter som alltid är påslagna, säger NVIDIA-chefen Jensen Huang.

En bekräftelse på Ericssons ledande position
NVIDIA-chefen, Jensen Huang, påpekar i sammanhanget att, ”5G tar sikte på att turboladda den intelligenta edge-revolutionen.”
– Genom att smälta samman 5G, superdatorkraft och AI har vi lagt en solid grund för att skapa en revolutionerande kommunikationsplattform som stöder miljarder av AI-aktiverade smarta enheter som alltid är påslagna.
Fredrik Jejdling å sin sida hävdar att ett genombrott i arbetet med att ta fram virtualiserade radionätverk skulle bekräfta bolagets ställning som teknikledare:
– Med NVIDIA kommer vi tillsammans att titta på att föra alternativ till marknaden för virtualisering av det kompletta radioåtkomstnätverket.

Hur kan virtualiserade radionätverk understödja ”edge computing”?
Just när det gäller ”edge computing-bitarna” kan den virtualiseringen göra stor nytta. Här finns stora krav på omedelbar, millisekund-kapabel respons på stora datamängder. Ta komplexa AI-styrda maskinoperationer som ett typexempel på tillfällen då ”edge” kan göra nytta.
Du vill inte skicka de involverade gigantiska datavolymerna via molnet, samtidigt vill man ha sekundsnabb respons processa data lokalt.

Edge-begreppet går tillbaka på den enorma ökningen av datatrafiken. Nätverksjätten Cisco har förutspått en nära nog fyrfaldig ökning av molntrafiken mellan åren 2015 och 2020 – från 3,9 zettabyte till 14,1. En zettabyte motsvarar en miljard terabyte.
Med dessa volymer som bakgrund blir det uppenbart att molntrafiken blir besvärande stor när datatrafiken belastas med enorma mängder mätdata från 100-tals miljoner uppkopplade IoT-enheter.

Hur gör man då? ”Edge Computing” är det finurliga svaret på frågan. Istället för att skicka upp dessa oceaner av data i molnet har man byggt upp lösningar där så mycket som möjligt av de stora datavolymer som ska processas kan göras lokalt, på de uppkopplade enheterna, så nära datats ursprung som möjligt – ”at the edge of your network” – alltså, ”i utkanten av ditt nätverk”. Därav begreppet ”edge computing”.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title