Annons

Saab drar igång produktionen av Boeings skolflygplan i Linköping

Utvecklingen av det nya skolflygplanet har gått undan.
– Så är det, säger Jonas Hjelm, chef för Saabs affärsområde Aeronautics. Det är bara drygt ett år sedan Saab undertecknade kontraktet och nu startar vi produktionen. Detta är möjligt tack vare ett bra samarbete mellan Saab och Boeing. Vi på Saab är stolta över att utveckla och tillverka T-7A för det amerikanska flygvapnet,

Ordern är värd drygt 117 miljoner dollar
Arbetet i denna inledande teknik- och tillverkningsfas (EMD) utförs i anläggningen i Linköping. Därefter kommer produktion av Saabs delar av T-7A flyttas till en ny anläggning i West Lafayette i Indiana, USA.
Saabs anläggning i West Lafayette en viktig del av Saabs tillväxtstrategi i USA och skapar en stark bas för organisk utveckling, tillverkning och försäljning av produkter.
Boeing är utsedd till huvudentreprenör för det avancerade pilotutbildningssystem som beställts av det amerikanska flygvapnet. Saab och Boeing utvecklade T-7A tillsammans, med Saab som riskdelande partner med Boeing under utvecklingen. Saab fick ordern från Boeing den 18 september 2018, och ordervärdet ligger på cirka 117,6 miljoner dollar.

Dassaults CATIA och Siemens Teamcenter
När det gäller IT- och PLM-stödet i utvecklingsarbetet så har det huvudsakligen utförts i Dassault Systemes CATIA V5-miljöer på produktdefinitionssidan, med Siemens PLMs Teamcenter som produktdatabackbone och samverkansplattform. Samtidigt står det sedan 2017 klart att Boeing är i färd med att införa DS’ 3DEXPERIENCE-plattform, även om takten i detta vida understiger de planer som Boeings Kenny Swope uppgav i en tidigare PLM TV News-intervju. Swope hävdade dels att man inom ”ett par år” helt och hållet skulle komma att jobba på 3DEXPERIENCE-plattformen, dels att man i detta enbart skulle jobba med DS-applikationer. Så har det emellertid inte blivit. Tvärtom har Siemens Digital Industries och deras mjukvaror inte bara blivit kvart och t o m uppgraderats, utan Boeing har även storsatsat på att köpa in Siemens’ PCB- och IC-mjukvara Mentor Graphics.
Men på CAD-sidan är det så att Boeing T-X-planen huvudsakligen utvecklats i CATIA V5-miljöer, med Siemens PLMs Teamcenter som ryggrad för produktdatahanteringen.
Hur som helst är Boeing igång med att implementa Dassault’s plattform med appar som ENOIVIA (PDM), CATIA (CAD), SIMULIA (CAE och simulering) och DELMIA (digital tillverkning). Men de här bitarna tar sin tid, dels relaterat till komplexiteten, dels till organisationernas storlek. Boeing har drygt 40 000 medarbetare och utvecklare som ska in på plattformen – vilket kort sagt inte över en natt.

Industriellt bevisad PLM-kombo
Detta innebär i sin tur att det nya skolflygplanet T-X primärt har utvecklats på de ”gamla” plattformarna; alltså är det CATIA V5 i kombination med Siemens Teamcenter som är den plattformskombination som är aktuell. Hur detta utvecklas över tid, i takt med att V6 och 3DEXPERIENCE-plattformen (3DX) implementeras i Boeing, återstår att se.
För Saabs del är det sålunda också CATIA V5 – alltså den äldre versionen av lösningen, till skillnad mot V6, som är den ”nativa” grundappen på 3DX – som är det viktigaste produktdefintionsverktyget, medan Siemens PLM-svit, Teamcenter, används som produktdataryggrad och kollaborationsplattform.
Gissningsvis är det inte troligt att man byter ut dessa industriellt bevisat fungerande lösningskombinationer.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title