Toshiba är framför allt ett välkänt namn inom hemelektronik. Företaget skapade världens första bärbara PC, startade ett globalt ”medieformatkrig” på 2000-talet och utvecklade NAND-flashminnet, som är nödvändigt för att lagra data på mobila enheter utan att stängas av.
Men de senaste åren har varit turbulenta inom koncernen och företaget är inte vad det brukade vara. Förluster i kärnkraftsbranschen tvingade koncernen att sälja av en majoritetsandel i minneschipverksamheten. Men det är fortfarande tredje globalt sett när det gäller NAND-tillverkning – även om denna verksamhet, som nu döpts om till Kioxia Holdings, enligt en artikel i tidningen The Japan Times, ”nu ligger ett år efter marknadsledaren Samsung Electronics inom produktionsteknologi.”
Tidningen noterar vidare att ”Toshiba är nu den minsta av världens tre återstående hårddiskleverantörer i en bransch som pressas av ljum efterfrågan på elektronik. Molntjänsteleverantörer minskar utgifterna för datacenter efter år av expansion inom magnetisk lagring. Det har varit särskilt tufft för Toshiba, som saknar skalan hos Seagate Technology Holdings och Western Digital.”
Under räkenskapsåret 2023 var Toshiba Groups intäkter 26,3 miljarder dollar, en minskning med cirka 7 procent från 2022.
Stort behov av digital tvillingteknik
Exakt vad det tekniska partnerskapet mellan Aras och Toshiba Digital Solutions kan göra i denna något turbulenta miljö återstår att se. Men det är tydligt att behovet av toppmodern digital tvillingteknologi bland sina kunder – baserad på Aras öppna och lågkodsmiljö lättarbetade Innovator-plattform – kan spela en viktig roll som en mycket kommunikativ brygga mellan tekniskt olika affärsenheter över produktlivscykler.
Samarbetet är intressant ur flera perspektiv, både för Aras och Toshiba. Dels för att det innebär en kommersiellt styrkeförklaring för Aras applikationsplattform, som en potentiellt stark supportlösning gällande Toshibas förmåga att leverera den senaste digitala tvillingteknologin till kunder, trots de senaste årens relativt turbulenta Toshiba-miljö både kommersiellt och tekniskt. Dels för att denna lågkodsbaserade PLM-lösning har den tekniska bredd som krävs för att designa, bygga och driva komplexa produkter inom elektronik-, halvledar- och dataområdena, vilket är kännetecknet för Toshiba Digital Solutions kundsfär. Plattformen kan kort sagt bidra till att vässa teknikspridning och innovationsspridning i denna miljö.
Det kommersiella innehållet i dagens affär innebär att Toshiba Digital Solutions kommer att distribuera Aras Innovator till andra företag och kunder i Toshiba-gruppen, i linje med det partnerskapsavtal som slöts tidigare i år, daterat den 20 april 2023.
Ett avtal med potential
Aras chef för den japanska rörelsen, Masahiko Hisatsugu, säger i en kommentar att Toshiba-affärerna har en stark potential:
– Kundernas krav blir allt mer komplexa i takt med att tillverkningsindustrin fortsätter att genomgå digital transformation”, säger han och tillägger: ”Att arbeta med Toshiba Digital Solutions kommer att göra det möjligt för oss att föra vår expertis och innovativa inställning till fler kunder i vår r resa för att utöka vårt företags fotavtryck i Japan. Tillsammans hjälper vi till att bygga framtidens tillverkning.
Detta specificeras närmare i Aras pressmeddelande angående det senaste avtalet. Kunderna kommer att kunna inse och dra nytta av vad som tros vara en rad fördelar från partnerskapet. Detta inkluderar bland annat:
• Komplett produktlivscykelhantering från slut till slut, från krav och ingenjörskonst, till tillverkning och drift
• En enkel metod med låg kod som är skalbar och helt anpassningsbar
• Förmågan att snabbt svara på snabbt föränderliga affärsverksamheter och organisatoriska behov
Ansluter användare till kritisk produkt- och processdata
Utsikterna att ro detta i hamn på ett tillfredsställande sätt finns där. Aras Innovator, har vässats mycket de senaste åren, inte minst under den tidigare PTC-mannen och företagets nuvarande CEO, Roque Martin. I allmänhet rymmer denna breda plattform en rad applikationer för att hantera produktlivscykel-data på ett sätt som kopplar samman användare över alla discipliner och funktioner till kritisk produktdata och processer över hela livscykeln och genom hela den utökade leveranskedjan.
Bland företagets kunder och användare finns också ett antal framträdande ”logotyper” som vittnar om dessa värderingar: Airbus, Audi, DENSO, Honda, Kawasaki, Microsoft, Mitsubishi och Nissan är några exempel.
I dessa fall används Aras Innovator på en mängd olika sätt, antingen genom att leverera kompletterande och utökade lösningar till deras befintliga PLM-systemlandskap, genom att vara företagets innovationsryggrad eller en traditionell PLM-lösning.
Med denna grad av flexibilitet är Aras en utmärkt matchning till Toshiba-gruppens utmaningar, där just genom att bredda spridningen och göra utbytet av innovativa lösningar och rationella tillverkningssekvenser lättillgängliga för kunderna på ett enkelt sätt, kommer att göra det möjligt för Toshiba att snabba upp det innovativa arbetet och skapa smidiga och enhetliga flöden kring tillverkningsdata.
Specifikt relaterat till Toshibas avsikt att sprida Aras digitala tvillingteknologi, har man utvecklat en konkurrenskraftig lösning kring hur man bygger, underhåller och enkelt navigerar från olika tekniska applikationer till digital tvillingdata, och utnyttjar olika vyer av data.
– Många större företag har redan investerat i PLM-applikationer som inte har löst alla affärsutmaningar, därav anledningen till att flera företag investerar i Aras för att komplettera sitt nuvarande PLM-applikationslandskap med en mycket flexibel och smidig lösning som gör det möjligt för dem att lösa utmaningar de inte har idag. Intressant nog har vi de senaste åren sett en trend att dessa företag, efter att ha sett kraften i vår plattform, nu bestämmer sig för att ersätta sina äldre PLM-system med Aras, kommenterade Leon Lauritsen VP of Operations EMEA.