Vi inleder här med några ord till från TechEd där man presenterade två exempel på vad AI-agenterna kan göra:
- Ett system för hantering av tvister som använder autonoma AI-agenter för att analysera och lösa aktuella scenarier, inklusive felaktiga och saknade fakturor, outnyttjade krediter och avvisade eller dubbla betalningar.
- Ett ekonomisystem som använder autonoma AI-agenter för att effektivisera viktiga finansiella processer genom att automatisera fakturabetalningar, fakturahantering och uppdateringar av huvudboken, samtidigt som inkonsekvenser eller fel snabbt åtgärdas.
När det gäller den nya lösningen SAP Knowledge Graph menar bolaget att man genom de färdiga relationerna mellan affärsenheter som inköpsorder, fakturor och kunder, minskar komplexiteten i manuell datamodellering avsevärt. SAP Knowledge Graph förankrar AI i SAP-specifik affärssemantik, vilket minskar risken för felaktiga eller irrelevanta resultat och gör det enklare för organisationer att bygga intelligenta applikationer och utnyttja generativ AI mer effektivt.
Användarna kan, hävdar SAP, ”få en djupare affärsförståelse när den sömlöst kartlägger relationer och sammanhang i SAPs gedigna datalandskap.”
Nya verktyg för utvecklarna
Samtidigt lanserade SAP också en rad innovationer som ger utvecklare möjlighet att fortsätta innovera inom Business AI. Nya generativa AI-utvecklingsfunktioner som kodförklaring och dokumentationssökning i SAP Build, en företagsplattform för att bygga ut lösningar, kommer att minska utvecklingstiden för Java- och JavaScript-utvecklare. SAP Build lägger också till en Extensibility Wizard-funktion som gör att utvecklare kommer åt SAP Build direkt från SAP S/4HANA Cloud Public Edition, vilket gör processen enklare. Samtidigt kommer ABAP-utvecklare och fusionsteam att få sömlös tillgång till ABAP Cloud-utvecklingsverktyg från SAP Build.
På TechEd 2024 berättade SAP också att man är på god väg att uppfylla löftet om att höja kompetensen hos två miljoner människor över hela världen fram till 2025. Genom guidad premiuminlärning med SAP Learning Hub och kostnadsfria egenstudier som finns tillgängliga på SAP Learning site har företaget minskat det digitala kompetensgapet i världen genom rollbaserade certifieringar, gratis utbildningsmaterial, praktiska möjligheter för utvecklare och mycket mer.
SAP fortsätter också att utöka sin växande portfölj av AI-relaterade utbildningsmöjligheter, inklusive kurser om generativ AI, AI-etik och SAP:s avancerade AI-verktyg och plattformar.
En intressant iakttagelse när det gäller SAP och inriktningen kring AI är att man satsar hårt och visar i detta upp tecken på återuppfinna sig själv i denna nya era. Lärdomar om användbarhet, behovet av en mer öppen, adaptiv systemarkitektur och behovet av att ge kunderna mer flexibilitet och mer av enkelhet i hur de använder data är goda tecken på detta.
Genom att förse sin generativa digitala assistent med kapaciteter som att snabbt sortera igenom och kontextualisera data från flera system för att få fram smartare insikter, hjälper Joule människor att få jobbet gjort snabbare och skapa bättre affärsresultat på ett säkert och kompatibelt sätt. För att citera SAPs exekutive chef, Christian Klein:
”Med nästan 300 miljoner företagsanvändare runt om i världen som regelbundet arbetar med molnlösningar från SAP, har Joule makten att omdefiniera hur företag – och människorna som driver dem – fungerar”, säger Christian Klein, VD och medlem av Executive Board för SAP SE. ”Joule bygger på SAP:s unika position i kopplingen mellan affärer och teknik och bygger på vårt relevanta, pålitliga och ansvarsfulla förhållningssätt till Business AI. Joule kommer att förstå vad du menar, inte bara vad du säger.”
Det låter förstås bra, men osvuret är bäst. Vi får se hur reaktionerna blir när användarkollektivet fått säga sitt.