Tobias Andersson säger också att, ”det naturligvis är ett stort problem om det finns en utbredd oro och skepsis kring AI.”
Klart är hur som helst att oron över arbeten och yrkesroller kan försvinna har en tillbakahållande effekt. Men det finns också andra mer övergripande hinder.
Brist på digitaliseringsstrategier
Ett sådant hinder för implementeringen av AI som Columbus-undersökningen belyser är bristen på tydliga digitaliseringsstrategier. En av tre chefer (35 procent) och nästan hälften av medarbetarna (49 procent) upplever att företagets digitaliseringsstrategi är otydlig.
”För att minska företagens AI-skepsis och bygga förståelse för dess fördelar måste företag lägga större fokus på att utbilda, engagera och kommunicera med sina medarbetare. På samma sätt som AI-kommissionen rekommenderar ett AI-lyft för hela samhället behöver företag investera i AI-kompetens och innovationsarbete relaterat till den nya teknikens möjligheter,” avslutar Tobias Andersson.
Om undersökningen och Columbus
När det gäller chefer har Mantap genomfört en kvantitativ datainsamling som gjorts via webbintervjuer till ett slumpmässigt riksrepresentativt urval av målgruppen, som utgjorts av kvinnor och män i åldrarna 20–65 år, och som sitter i ledningsgruppen på företag med över 500 miljoner kronor i omsättning och har över 200 anställda inom branscherna tillverkande industri, detaljhandel och livsmedel. Undersökningen genomfördes under perioden 10 april–2 maj 2024. Antalet fullständiga svar var 335 stycken.
När det gäller medarbetare i företagen intervjuades totalt 4909 personer i åldern 18–66 år, varav 1141 var sysselsatta inom följande branscher: tillverkande industri, detaljhandel, livsmedel, life science eller medicinteknik/medtech. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen). Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 12–26 april 2024. Antalet fullständiga svar är 1 141 stycken.
Beställaren av studien, Columbus, är ett internationellt konsultbolag som jobbar inom digital transformation. Bolagets medarbetare är specialiserade på företag inom tillverkning, life science, livsmedel samt detaljhandel och distribution. Man ger råd, implementerar och hanterar affärskritiska lösningar med hög säkerhet och levererar molnbaserad ERP, e-handel och CRM för att optimera hela värdekedjor och affärsprocesser och har över 1600 experter inom teknik- och affärsrådgivning.