Online-shopping är populärare än någonsin, men det kräver mycket av våra städer och stadsdelar. I Sverige spås e-handeln omsätta 88 miljarder kronor 2019, enligt E-handelsbarometern, fyrdubbelt så mycket som för tio år sedan. För att hjälpa till att adressera detta problem har Ford gått ihop med Agility Robotics för att undersöka hur företagen kan utveckla framtidens leveranser, där Digit är ett av resultaten – en tvåbensrobot med en rad avancerade egenskaper.
Digit ska underlätta framtidens leveranser
Digit är en tvåbensrobot som är utformad och utvecklad av Agility Robotics. Robotens utseende efterliknar inte bara människans generella utseende, utan även människans motorik. Trots att Digit är konstruerad av ett lättviktsmaterial är den kapabel att lyfta paket som väger upp till 18 kilo. Utöver detta kan Digit även gå i trappor och på ojämna underlag.
Roboten reagerar också på hinder som står i vägen samt saker som råkar stöta emot den mekaniska kroppen, helt utan att förlora balansen. Digit fungerar tack vare samarbetet med ett självkörande fordon. Med hjälp av kommunikation mellan roboten och fordonet kan Digit fullgöra sina funktioner. Kommunikationen sker via kameror samt ett inbyggt LiDAR-system – ett optiskt mätinstrument som bland annat kan ta fram avståndet hos ett avlägset föremål.
Hämta och lämna passagerare
– Oavsett om vi arbetar sida vid sida med robotar i våra många fabriker runt om i världen eller lever med dem medan de hjälper till att leverera paket till våra dörrar är vårt främsta mål att se till att de är säkra, pålitliga och kapabla att arbeta tillsammans med människor på olika intelligenta sätt. Genom vårt samarbete med Agility hoppas vi kunna ta fram det bästa sättet som våra självkörande fordon och Digit kan samverka på. Ytterligare mål är att utveckla denna leveransmetod och se hur den kan tas tillvara på i framtiden, säger doktor Ken Washington, direktör för forskning och avancerad teknik på Ford.
Framöver skulle självkörande fordon potentiellt skulle kunna transportera både människor och varor samtidigt – varva mellan att lämna paket och lämna och hämta passagerare däremellan. En lösning som skulle göra de självkörande fordonen ännu mer effektiva.
– Som vi har lärt oss i våra pilotprogram är det inte alltid bekvämt för människor att lämna sina hem för att hämta paket – eller för företag att hantera leveranser. Om vi kan befria människor från denna logistik, kan tiden läggas på andra saker istället, säger Ken Washington.