Annons

Aston Martins F1-team satsar på ServiceNow som IT-plattform…

…men 3DEXPERIENCE är basplattform i PRODUKTUTVECKLINGEN. När det gäller CAD och PLM jobbar Aston Martins Formula 1-team i Dassault Systemes 3DEXPERIENCE-miljö och på V6-plattformen med CATIA som primärt designsystem och ENOVIA med avseende på cPDm (collaborative Product Definition management, ”PDM”). Men ovanpå denna produktutvecklingsmiljö tar teamet nu sikte på att koppla ihop hela organisationen med människor, processer, data och enheter genom ServiceNows plattform för att, ”på så vis kunna arbeta operativt effektivare och automatisera på högsta nivå.”
Detta ligger också i linjen med en trend på dagens marknad där många organisationer väljer att rikta sina digitala investeringar till strategiska plattformar som ger snabbare och vassare flöden. I pressmaterialet skriver man att målet är att, ”bli den mest innovativa racingorganisationen”, vilket är grunden till partnerskapet.
- ServiceNow-plattformen hjälper organisationer att förändra sättet de jobbar på i grunden. Genom att kombinera verktyg, tjänster och data på en enda plattform kan Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team fatta snabbare beslut och öka effektiviteten. Vi är glada att få vara “teamet bakom Aston Martin Formula One-teamet” i deras strävan mot att vara ett av de mest teknologiskt innovativa idrottslagen både på och utanför banan, kommenterar Paul Smith, COO, Chief Commercial Officer på ServiceNow.
Aston Martin Formula One Team bygger, testar och förbättrar sina bilar och logistik för tävlingsdagen på det nyligen byggda toppmoderna AMR Technology Campus i Silverstone, Storbritannien. ServiceNow kommer att implementera sina tjänster och teknologier genom organisationen för att öka effektiviteten för de anställda.
För Aston Martin Lagondas "normala" fordonsdesign ser det lite annorlunda ut än i F1-stallet. Här det Siemens Digital Industries Softwares PLM-miljö som gäller, med NX CAD och Teamcenter som cPDm-backbone (collaborative Product Definition management).

Jefferson Slack, MD för Commercial and Marketing på Aston Martin Formula One Team, säger i en kommentar:
– Vi är väldigt glada över att välkomna ServiceNow till vårt team och vi ser fram emot möjligheten att använda ServiceNows förmågor inom IT och att integrera ServiceNow-plattformen i hela vår verksamhet. Det finns flera fantastiska möjligheter att visa de två globala varumärkena tillsammans allteftersom vårt partnerskap utkristalliserar sig ytterligare under Formel 1-säsongen 2024.

Frigör tid för produktutvecklingen av F1-bilar
Några effekter av implementeringen av ServiceNows automatiseringsfunktioner:

  • Effektiviteten i hanteringen av Aston Martin Formula One-teamets IT- och facilitetsförfrågningar optimeras. Teamet kan snabbt lösa problem som hälso- och säkerhetsincidenter samt utrustningsfel, vilket frigör tid för att fokusera på att utveckla de mest avancerade F1-bilarna.
  • En integrerad plattform effektiviserar anställdas upplevelser, underlättar onboarding och möjliggör självbetjäning över avdelningar. Med en mobilapp kan anställda göra förfrågningar var de än arbetar.
  • ServiceNows visualisering av datainsikter förbättrar rapportering och dashboards, vilket gör det möjligt att fatta snabbare beslut genom att identifiera trender och prioritera supportinitiativ. Syftet är att maximera effektiviteten och säkerställa överensstämmelse med regelverk som kostnadsrapporteringstak inom motorsporten.

Aston Martins vanliga bilar utvecklas i Siemens-miljö
Detta sagt kan noteras att när det gäller Aston Martin Lagondas produktutveckling av sina ”vanliga” bilar görs i Siemens Digital Industries Xcelerator-miljö, med NX som primärt CAD-verktyg och Teamcenter som dataryggrad.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title