Annons

AUTOMOTIVE: Coca-Cola testar förre volvomannen Robert Falcks förarlösa lastbil (T-pod)

Digitalisering, elektrifiering och automatisering är de viktigaste byggstenarna i Einrides lösning, som har potential att minska koldioxidutsläppen med 90 procent. Detta är aspekter som i högsta grad tilltalka Coca-Cola European Partners, som är den lokala licensierade buteljeringspartnern, ansvarig för all produktion, distribution, försäljning och handelsmarknadsföring av varumärkena i Coca-Cola-portföljen i Sverige.
– Bolaget har ett kontinuerligt fokus på innovation och teknik som är kombinerat effektiv och hållbar, säger Falck, och tillägger:
– Detta steg är också i linje med DLFs transportinitiativ, som undertecknades tidigare i år för att uppnå 100% fossil fri transport inom 2025.

Minskar koldioxidavtrycket
Från Coca Colas sida säger Sofie Eliasson Morsink, VD Coca-Cola European Partners Sweden, att man betraktar partnerskapet med Einride som början på en omvandlingsresa för att införa ett mer hållbart och effektivt transportsystem.
– Vi måste minska vårt koldioxidavtryck, säger hon. Som ett av de ledande FMCG-företagen i Sverige strävar vi efter att hitta innovativa lösningar för att bygga framtida kapacitet. Genom partnerskap inom innovation kan vi skapa synergier som leder oss framåt.

Kommersiell pilot på gång
Partnerskapet med Coca-Cola European Partners kommer att pågå under de närmaste åren och siktet är inställt på att utforska möjligheterna att förbättra hållbarhet och effektivitet i transportsystemet.
Ett initialt mål är att lansera en kommersiell pilot på Coca-Cola-anläggningen utanför Stockholm, där Einride Pod kommer att transportera varor från företagets lager till livsmedelshandlare Axfoods lager i samma område.
– Vägtrafik ansvarar för cirka 7 procent av de globala koldioxidutsläppen och har bara genomgått stegvisa förändringar de senaste decennierna. Vi är stolta över att ett ledande FMCG-företag som Coca-Cola European Partners har beslutat att gå med i vår intelligenta rörelse. De visar industrin och samhället att det finns en bättre och mer hållbar lösning för att transportera varor, vilket också är säkrare och effektivare än det system vi har idag, säger Robert Falck.

Einrides T-pod finns redan i aktiv produktion på flera ställen, bl a på Schenkers anläggning i Jönköping.

Fler fakta om Falcks T-pod
Einrides T-pod är det första transportfordonet som är helt designat och utvecklat för självkörning och elektrisk framdrivning. Utan både hytt och förarsäte är den tänkt att vara en del av ett transportsystem som utnyttjar fördelarna med självkörning och elektrisk framdrivning för att skapa ett kostnadseffektivt och utsläppsfritt transportalternativ.
Räckvidden är 20 mil, fordonet är 7 meter långt och väger med full last 20 ton.
Batteriets kapacitet är 200 kWh.
15 standardpallar passar in i lastutrymmet. Visserligen är räckvidden alltså ännu lite begränsad – 20 mil – men det menar Falck inte är något problem:
– När man inte behöver betala en chaufför, kostar det inte mer pengar om lastbilen måste sluta och ladda upp däremellan, förklarar han.
T-pod-systemet har, jämfört med dagens lösningar, menar Falck, ”funnit ett effektivt sätt att använda batterier och elektrisk framdrivning för att skapa en mer konkurrenskraftig transportlösning som kan ersätta dagens diesellastbilar.”

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title