ABBs färgspruta RB1000i-S, som kan eftermonteras på robotar från både ABB och andra leverantörer, är exempel på företagets satsning att leverera smarta och hållbara lösningar för att stötta omställningen inom fordonsindustrin. En uppgraderingssats som innebär att den befintliga färgsprutan RB1000i kan utnyttja den förbättrade specifikationen för RB1000i-S genom att vissa delar som skålkopp och luftmunstycke byts ut, är bara en i en hel rad uppgraderingar som är avsedda att lyfta befintliga installationer till den senaste tekniken, maximera prestanda och förlänga livslängden. Samtidigt upprätthålls tillförlitligheten och stilleståndstiden minimeras. ABB har beslutat sig för att minst 80 procent av produktportföljen ska omfattas av den cirkulära strategin per 2030.
AUTOMOTIVE: Mazda vässar hållbarhet i tillverkningen med ny digitalt styrd färgsprutningsteknik
EN SATSNING som stöttar KOLDIOXIDNEUTRAL DRIFT liksom CIRKULÄR EKONOMI. ABB har installerat sin senaste färgspruta, RB1000i-S på Mazdas Ujina-anläggning i Japan. Lösningen präglas av att den är digitalt styrd och har en mycket hög överföringseffektivitet, upp till 95–99 procents effektivitet, vilket minskar färganvändning, spill och energiförbrukning. Men inte bara det – Mazda-satsningen inte kan nömligen också ses som en viktig HÅLLBARHETSSATSNING – hur då?
Saken är den att Mazda uppskattar att 60 procent av koldioxidutsläppen från tillverkningsprocessen härrör från lackeringsverksamheten, vilket visar på dess betydelse för att uppnå koldioxidneutralitet. Den digitalt styrda färgsprutan, som togs i drift tidigare i år, minskar avsevärt färganvändningen genom att öka lacköverföringen till fordonskarossen. Tillsammans med en lägre förbrukning av komprimerad luft och ett minskat lackspill i samband med färgbyten reducerar den nya färgsprutan från ABB utsläppsmängderna både i själva lackeringsprocessen och för tillhörande utrustning i sprutboxarna.
”Mazda anger att 60 procent av koldioxidutsläppen vid tillverkningsprocessen härrör från lackeringsverksamheten, vilket gör den till ett centralt mål för optimering i företagets strävan att uppnå sina mål för koldioxidneutralitet”, säger Joerg Reger, chef för ABB Robotics fordonsverksamhet. ”Vår nya färgspruta RB1000i-S ger upp till 95–99 procent effektivitet samtidigt som vi minskar färganvändningen och kostnaderna, utsläppen av flyktiga organiska föreningar (VOC) och energiförbrukningen vid behandling av spillvätska i sprutboxen, och allt detta stöttar minskningen av koldioxidutsläpp.”
Mazda, som tillverkar både CX-5 och den ikoniska sportbilen MX-5 vid Ujina-anläggning No. 1 i Hiroshima, har redovisat en minskning på 17 procent i färganvändning tack vare den förbättrade effektiviteten hos RB1000i-S, vilket motsvarar en besparing på cirka 30 000 liter lack per år. Detta är en uppskattningen baserad på en årsproduktion av 170 000 enheter och 1 liter lack per fordon som appliceras av den uppgraderade utrustningen. Energiförbrukningen och underhållsfrekvensen, som hur ofta man behöver byta den maskering som skyddar utrustningen från översprutning, har också minskat. Företaget har uppnått ytterligare kostnadsreduktioner i samband med integreringen genom att driftsätta färgsprutan RB1000i-S på befintliga robotar, vilket stöttar en koldioxidneutral drift liksom den cirkulära ekonomin.