Oavsett hur det blir med mjukvaruuppläggen för industriellt IT-stöd i Monterrey-anläggningen så gäller allmänt att PTC på PLM-sidan och i delar när det gäller produktionssidan har hamnat i något av en ”pole position.” Volvo Group är kort sagt en av PTCs största globala kunder.
3D-modelldrivet
Detta kan bl a spåras tillbaka mot PTCs förmåga att skapa och hantera 3D digitala tvillingar av tillverkade produkter liksom denna PLM-utvecklares utveckling av, eller köp av (typ tyska Codebeamer), mjukvaror som kan att härleda tillverknings- och serviceinformation såsom mBOMar (manufacturing Bill of Material) och eBOMar (engineering BOM), routings- plus tillverknings- och servicearbetsinstruktioner – även i immersiva 3D augmented reality-miljöer – från den digitala mockupen. PTC kallar detta koncept för ’3D-modelldrivet’. Men bolaget har också under de senaste åren utvecklat en speciell PLM-relaterad anpassning för företag, som Volvo som förlitar sig på när det gäller konfigurerings-till-order- eller plattformsstrategier. Nyare versioner av PTC-programvara kan automatiskt konfigurera 3D digitala tvillingar för att matcha variantkonfigurationen, som Volvos kunder beställt och sedan generera variantspecifik 3D-tillverknings- och serviceinformation för att matcha detta. ”Upplägget möjliggör ett effektivt tillvägagångssätt för alla konfigurerings-till-order-företag och är det enda praktiska sättet för ett sådant företag att utnyttja 3D-data för tillverkning och service,” har förre PTC-basen Jim Heppelmann sagt i en tidigare PLM&ERP News-intervju.
KOLAs centrala roll
Men icke desto mindre: KOLA finns där som en grund i PLM-upplägget. Hur ser rollfördelningen ut mellan denna produkt- och konfigurationsdatabasen och PTC cPDm-system Windchill?
Svaret är att Volvo länge har förlitat sig på KOLA för att generera orderkonfigurationer och sedan driva relaterade försäljnings- och tillverkningsprocesser. Det har varit nyckeln till Volvos höga tillväxt och lönsamhet. Men som Heppelmann påpekade i samma intervju som ovan: ”Det gemensamma målet för PTC och Volvo har varit att koppla KOLA till Windchill på ett sätt så att KOLA kan fortsätta att äga och bearbeta konfigurationslogiken som driver varje variant, men sedan kan Windchill i sin tur generera 3D-teknikmodeller plus tillverkning och serviceleveranser för att matcha det beställning konfigurerad i KOLA.”