Annons

AUTONOM FORDONSUTVECKLING: AVSimulation och ANSYS i strategiskt partnerskap

Nästa generations självkörande bilar kommer att kunna utvecklas snabbare, säkrare och billigare genom ett i dagarna tecknat strategiskt partnerskap mellan AVSimulation och det ledande CAE-boilaget ANSYS.
Samarbetet kombinerar AVSimulations simuleringsteknik med ANSYS immersiva lösningar för simulering av autonom körning, vilket gör att biltillverkare kan få ut fordon på marknaden betydligt snabbare än tidigare, menar Eric Bantegnie, VP och chef för affärsenheten ”Systems” på ANSYS.

För att uppfylla de strikta säkerhetskraven för autonom körning krävs bevis på att alla komplexa interaktioner mellan det självkörande fordonet och dess omgivning, trafik och väder testas i miljontals olika scenarier. Denna testning kräver att bilprototypen utsätts för miljarder kilometer uttömmande fysiska körtest, något som skulle ta årtionden i utvecklingstid och -kostnad utan simulering.

Kombinerar VR och fysikbaserad simulering
För att minska behovet av fysisk testning av prototyper och spara tid använder flera OEM-företag idag VRXPERIENCE, vilket är en av ANSYS moderna immersiva lösningar som kombinerar VR-egenskaper med fysikbaserad simulering. Den gör att ingenjörer kan testa, validera och uppleva VR-system och fordonsprestanda under vardagliga körförhållanden och på bara en dag kan de täcka in miljoner virtuella kilometer. VRXPERIENCE omfattar tester av användargränssnitt, simulering av fysiska sensorer (inklusive radar, lidar, kameror och ultraljud), integration av inbyggd mjukvarustyrning, strålkastarsimulering samt länkar till hantering av simuleringsdata och systemsäkerhetsanalyser.
AVSimulations roll i sammanhanget bygger på bolagets beprövade SCANeR Studio, som är inbyggd i VRXPERIENCE körsimulatormodul. Det handlar om en öppen och skalbar, modulär simuleringslösning som skapar en ”ultrarealistisk” virtuell värld där användarna kan simulera tusentals körscenarior, i högprestationskluster eller publika moln som Microsoft Azure.

– Genom AVSimulation och dess SCANeR Studio-teknik kan Renaults team utveckla, simulera och testa autonoma körsystem och validera fordonssäkerheten med miljoner körscenarior på samma plattform under hela utvecklingscykeln, säger Renaults Oliver Colmard, VP för ”Engineering – Integrated CAE & PLM”.

Stärker simuleringsanvändningen hos franska Renault
I SCANeR finns vägar från högupplösta kartor och digitala bibliotek, trafiksituationer, väderförhållanden, fordonsdynamik med mera. Det här är också egenskaper som tilltalar automotiveanvändare som franska Renault.
– Virtuell utveckling av prototyper och enorma mängder simuleringar är nyckeln till att säkerställa att de självkörande bilarna blir säkra. Tack vare AVSimulation och dess SCANeR Studio-teknik kan Renaults team utveckla, simulera och testa autonoma körsystem och validera fordonssäkerheten med miljoner körscenarior på samma plattform under hela utvecklingscykeln. Det nya avtalet kommer att snabba på användningen av SCANeR globalt genom den nya ANSYS VREXPERIENCE-lösningen för att minska fysiska tester, korta tiden till marknaden och säkerställa säkerheten, säger Oliver Colmard, VP för ”Engineering – Integrated CAE & PLM” på Renault.

Omvälvningar som revolutionerar automotive
– Framväxten av autonom körning har lett till den mest omvälvande perioden i bilens historia sedan Henry Ford revolutionerade den industriella tillverkningen, och detta partnerskap är ett stort steg mot att öka innovationstakten för självkörande bilar. Kombinationen av VRXPERIENCE och SCANeR höjer ribban för utvecklingen av banbrytande, säkra och effektiva system för autonoma fordon i hela fordonsindustrin, säger Emmanuel Chevrier, VD på AVSimulation.
– De oändliga möjligheterna i kombinationen av VRXPERIENCE och SCANeR Driving Simulator gör att våra OEM-, tier one- och tier two-kunder kan öka hastigheten betydligt i utvecklingen, integrationen och certifieringen av självkörande bilar från nivå tre till nivå fem. Partnerskapet innebär att AVSimulation och ANSYS kommer att utveckla en fantastisk bredd och ett tekniskt djup, som gör att biltillverkarna kan drastiskt minska sina utvecklingskostnader samtidigt som de skyndar på leveransen av självkörande bilar till sina slutkunder, säger ANSYS’ Eric Bantegnie.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title