Positionen som kommersiell världstia hindrar inte att ESI Group utvecklat en rad teknologiskt starka lösningar inom virtual prototyping och får ses som en mycket stark aktör på sina specialområden, framför allt då inom automotive-segmentet. PLM&ERP News har bl a tidigare rapporterat om att Volvo Group, lastbilstillverkaren, använt toppmoderna lösningar från ESI i samband med utvecklingen av en av sina senaste elfordon, VNR Electric.
I en kommentar till samarbetet säger Deng Guohui, teknisk utvecklingsdirektör på FAW-VW att samarbetet mellan bolagen inte bara är en milstolpe bara två decennier av fruktbart samarbete:
– Med dagens MoU inleds också en ny era av innovation inom virtuell fordonssimulering med ESI. Detta partnerskap betyder mer än ett formellt avtal; det är ett bevis på vår gemensamma vision och vårt engagemang, som syftar till att banbryta intelligent simulering och materialforskning, sätta nya industristandarder och driva fordonssäkerhet och effektivitet framåt.
Francis Griffiths, EVP och Chief Revenue Officer på ESI Group, kommenterade också partnerskapet och sa:
– Med över 40 års samarbete har ESI Group och VW Group byggt starka band, inklusive ett fruktbart partnerskap med FAW-VW sedan 2007. Detta markerar en betydande milstolpe i vårt engagemang för att främja virtuell simuleringsteknik inom fordonssektorn. Tillsammans med FAW-Volkswagen strävar vi efter att driva innovation och effektivitet inom intelligent simulering, materialforskning och utveckling.
ESI är starkt inom automotive
Som noteras i ingressen är ESI starka inom automotive och andra transportrelaterade områden.
Klart är också att automotive är den största användarsidan av simulering och analys (S&A). Enligt CIMdata 2023 hade domänen runt en 27-procentig andel av marknadsinvesteringarna i CAE-mjukvara och tjänster, motsvarande drygt 2.5 miljarder dollar av en totalkaka som 2023 uppgick till runt 10 miljarder dollar. Automotive-segmentet är därmed störst strax för Aerospace och Defense, som landar på på drygt 2 miljarder investerade dollar.
I Europa är VWs hemland Tyskland den största investeraren i mjukvaror- och service på CAE-sidan med drygt 30 procent av investeringsmarknaden. I Asien dominerar Japan CAE-investeringarna med drygt 1,2 satsade miljarder dollar och med Kina som klar tvåa med ungefär hälften så stor satsning på mjukvara och tjänster, enligt CIMdata 2023.
En bransch med relativt set låga serviceintäkter
En intressant iakttagelse när det gäller tjänstesidan andel av respektive CAE-spelares totalintäkt så snittar simulering- och analys-området på låga 11,5%. Detta emedan mjukvaruintäkterna alltså ligger på ca 88,5%. S&A-marknaden skiljer sig därmed från den övergripande PLM-marknaden i sin fördelning av intäkter mellan mjukvara och tjänster. Ett bra exempel är cPDm-segmentet på PLM-marknaden där mjukvara representerar cirka 40 % av de totala intäkterna för CAE-marknadsaktörerna, medan tjänster av olika slag representerar 60 %. För S&A-segmentet stod tjänsterna för 11,5 % av de totala intäkterna 2022. Detta skulle kunna vara en indikation att användarkollektivet på simulerings- och analyssidan generellt har relativt sett betydligt bättre kläm på hur mjukvaran ska användas och tolkas.