Annons

Den globala försörjningskedjan inom automotive behöver ta till sig mer av automation…

…men PROGRAMVARA och DIGITALISERING kommer att betyda lika mycket, VISAR NY UNDERSÖKNING. I en artikel i förra veckan om en undersökning, Automotive Manufacturing Outlook Survey, publicerad på PLM&ERP News, framgick att de tuffaste utmaningarna inom den globala automotive-industrin är en stigande oro för ökade energi- och arbetskraftskostnader. Men vad tror man att framtiden kräver för att bibehålla konkurrenskraften? I samma undersökning från ABB och Automotive Manufacturing Solutions (AMS) har man tittat på den saken. Och en allmän slutsats av materialet är att även om automation anses avgörande för framtiden inom fordonsindustrin är det fortfarande många företag i försörjningskedjan som ännu inte börjat dra nytta av de fördelar som robotik och digitalisering erbjuder.
Konklusionen är måhända inte så överraskande: nästan alla respondenter (97 procent) anser att automation och robotik kommer att omvandla fordonsindustrin de kommande fem åren. Men lika intressant är att ungefär lika många (96 procent) menar att programvara, digitalisering och datahantering kommer att vara lika viktigt.
När de tillfrågades om hastigheten på investeringarna ansåg flertalet att nya OEM- och startup-företag ligger väl framme och investerar antingen ’mycket bra’ (38 procent) eller ’ganska bra’ (28 procent) följt av äldre OEM-företag där 31 procent ansåg att de tar till sig automationen ’mycket bra’. Det är dock enbart 7 procent som anser att Tier 2-leverantörer gör de investeringar som krävs och att Tier 3-leverantörer ligger efter ännu mer med enbart 3 procent.
- Automation har traditionellt setts som något som är reserverat för bara de allra största tillverkarna, säger Joerg Reger, chef för ABB Robotics Automotive Business Line, och fortsätter: ”Men i själva verket kan ABB:s omfattande portfölj, som omfattar allt från kollaborativa robotar (cobotar), stora industrirobotar och AI-drivna autonoma mobila robotar (AMR), som alla drivs med ledande programvarulösningar, lösa utmaningarna som också de minsta producenterna ställs inför. Automation kan göra mindre företag mer motståndskraftiga, flexibla och effektiva.”
Daniel Harrison, Automotive Analyst på Automotive Manufacturing Solutions (AMS), säger: ”Även om både nya och redan etablerade tillverkare gör stora investeringar agerar inte den centrala försörjningskedjan uppströms lika snabbt. Detta kan visa sig problematiskt både vad gäller kostnader och hur snabbt nya och allt mer komplexa komponenter för elfordon och uppkopplade fordon levereras till fabriken. Prisvärda och praktiska lösningar för automation och robotik behöver vara tillgängliga för hela industrin.”

I ABBs undersökning samlade man in åsikter i ett antal olika ämnen från en omfattande mix av närmare 400 branschexperter, från fordonstillverkare och leverantörer på alla chefsnivåer till ingenjörer och andra specialister inom hela fordonsbranschen.

Japanska SUS Corporation ökade produktiviteten med 20 procent
I pressreleasen kring undersökningen exemplifierar man, kanske inte så överraskande, värdet av robotbaserad automation med ABBs tvåarmade cobot YuMi. Denna har, konstaterar man, ”nyligen hjälpt det japanska företaget SUS Corporation, leverantör av formpressade aluminiumkomponenter, att minska monteringstiden och öka produktiviteten med 20 procent.” Genom att introducera denna välbehövliga flexibilitet kan företaget reagera på fluktuationer i efterfrågan och få en uppskattad återbetalningstid på mindre än två år.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title