Annons

”Det finns idag mer pengar i Aerospace & Defense-branschen än människor att spendera dem”

Möt TODD TUTHILL, VP för Aerospace & Defense (A&D) i Siemens Digital Industries Software, i dagens gästkrönika. I en värld där det säkerhetspolitiska läget spetsats till ordentligt de senaste åren är en effekt att mer pengar än någonsin läggs på militära utgifter främst allokerade till flyg- och försvarsindustrin. Samtidigt blir det allt tydligare att pengar långt ifrån löser allt. Precis som i så många andra branscher finns bl a ett demografiskt problem: Folk med specialistkunskaper blir äldre samtidigt som det humana kompetensflödet in i branschen minskar, vilket kommer att få effekter i vågor under minst ett till två decennier framöver.
Enligt en undersökning citerad av dagens gästkrönikör på PLM&ERP News, Todd Tuthill, VP för Aerospace och Defense på Siemens Digital Industries Software, är närmare 30 procent av branschens arbetskraft över 55 år. Vad händer med den kunskaps- och erfarenhetsbank som dessa individer representerar när de pensioneras och går ut genom företagsdörrarna? Detta är ett problem inte bara för de större spelarna utan kanske i ännu större omfattning för mindre företag.
Det finns flera centrala frågeställningar i detta: Hur långt förslår utbildningsinsatser? Men ännu viktigare: Kan digitaliseringen kompensera? Tuthill menar att så är fallet:
”Digital transformation är inte främmande för A&D-branschen. Företag har implementerat det i olika former under de senaste två decennierna. Men den nuvarande hastigheten och omfattningen av denna omvandling är dock inte tillräckligt för att effektivt bekämpa branschens arbetskraftsfrågor. För att hjälpa företag att bedöma var de befinner sig i sina digitala transformationsresor, utvecklade vi ett femstegs ramverk för mognad i digital transformation,” skriver Siemens Digital Industries Softwares VP.
Klart är också att Todd Tuthill vet vad han talar om. Han började på Siemens i juni 2022, efter mer än 30 år i flyg- och försvarsindustrin. Hans ingenjörsbakgrund är inom systemdesign med funktionella ingenjörs- och programledarroller och en stark vision för digital transformation. Erfarenhetsmässigt omfattar hans kompetens alla aspekter av A&D-program, inklusive design, modellbaserad systemteknik, mjukvaruutveckling, lean produktutveckling, leverantörs-/partnerhantering och programhantering. Vidare sträcker sig hans karriär i branschen över en rad välkända stora aktörer, som McDonnell Douglas/Boeing, Moog, Raytheon och som sagt, Siemens.
I sin nya roll på Siemens är Tuthill en passionerad förespråkare för utvecklingen av digital transformation inom A&D-branschen.
”Att anamma mognad för digital transformation kompenserar effekterna av A&D-branschens brist på arbetskraft, genom att förändra hur arbetet utförs,” konstaterar han.

”Det investeras mer pengar i flyg- och försvarsindustrin än vad folk kommer att spendera under de kommande fem åren. Miljarder dollar hälls in i alla sektorer, från kommersiellt och försvar till rymden, i en takt som inte har setts på decennier. Ändå leder en alltmer åldrande arbetsstyrka och förskjutningar i talang bort från branschen till att företag saknar anställda för att genomföra nya program.

Spelet förändras
Enligt en arbetskraftsstudie från PWC/AIA i maj 2023, konstateras att, ”över 29 procent av branschens arbetskraft är över 55 år, vilket skapar vågor av pensionseffekter som kommer att vara tio till tjugo år in i framtiden.” All kunskap och erfarenhet dessa pensionerande ingenjörer har kommer att gå direkt ut genom dörren tillsammans med dem.

Särskilt mindre företag kämpar för att hitta sina ersättare. OEM-tillverkare och större Tier 1-leverantörer har resurserna och kapaciteten att attrahera fler arbetare och dra dem bort från företag som ligger lägre i försörjningskedjan.

Bemanning saknas för att genomföra vissa program
Alla dessa faktorer smälter samman till en ganska dyster förutsägelse för flyg- och rymdindustrins framtid. En undersökning gjord av Siemens i samarbete med Aviation Week visar att två tredjedelar av de tillfrågade företagen förväntar sig att uppleva arbetskraftsproblem under de kommande tre till fem åren. Dessutom kommer ett av fem företag inte att bjuda på nya kontrakt eftersom de inte har tillräckligt med anställda för att bemanna nya program. Som ett resultat förväntar sig 25 procent av de tillfrågade företagen att förlora intäkter inom det närmaste året.

A&D-branschen gör rätt i att försöka locka fler arbetare att fylla tomma tjänster, men den ansträngningen ensam kommer inte att räcka. Graden av examen på college för STEM-studenter (Science, Technology, Engineering, Math-studenter) håller inte jämna steg med behovet av nya flygtalanger, och konkurrensen om STEM-talanger är mycket mer konkurrenskraftig än för tio till tjugo år sedan. Om flygbolagen vill undvika nedfallet av denna brist på arbetskraft måste de anamma digital transformation för att multiplicera effekten av sin befintliga personal.

Vart befinner sig företaget i sin digitala transformations-resa? Siemens har utvecklat ett, ”femstegs ramverk för mognad i digital transformation,” skriver Todd Tuthill .

Hastigheten i den digital transformationen räcker inte till
Digital transformation är inte främmande för A&D-branschen. Företag har implementerat det i olika former under de senaste två decennierna. Den nuvarande hastigheten och omfattningen av denna omvandling är dock inte tillräckligt för att effektivt bekämpa branschens arbetskraftsfrågor. För att hjälpa företag att bedöma var de befinner sig i sina digitala transformationsresor, utvecklade vi ett femstegs ramverk för mognad i digital transformation.

Mycket av branschen är redan någonstans längs de två första stegen av konfiguration och anslutning. Konfiguration är den första övergången från dokumentbaserade arbetsflöden till modellbaserade arbetsflöden, handlingen att skapa, ändra och arkivera all data relaterad till en produkt i ett säkert utrymme för återanvändning senare i produktens livscykel.
Samtidigt ger uppkoppling en överbryggning av dessa data över fler tekniska domäner, vilket förbättrar spårbarheten och möjliggör flödet av produktdata över domäner, verktyg och databaser.
Automatiskt genererade designartefakter
Många företag ser uppkoppling som ett mål för sina digitala transformationsresor. Men företag kan och bör gå längre för att kunna utnyttja den maximala potentialen som mognad i digital transformation kan ge för att effektivisera och förstärka arbetsprocesser.

Genom att investera i det tredje steget, automatisering, kan företag delegera de kostsamma, tråkiga uppgifterna som håller deras ingenjörer borta från deras mest effektfulla arbete. Till att börja med kan siktet vara inställt på digital hantering av de vardagliga uppgifterna, innan de tar sig an mer komplexa.
Detta kommer att möjliggöra nästa steg med generativ design, som använder artificiell intelligens för att automatiskt generera designartefakter baserat på önskade parametrar, som börjar med individuella flyg- och rymdkomponenter.
Slutligen kan optimering med slutna slingor (”closed-loops”) automatiskt utvärdera dessa designartefakter, vilket återstartar den generativa designprocessen för hundratals iterationer för att skapa den perfekta designen.

Med Siemens omfattande ”closed-loop digital twins” representerar utvecklingen av det digitala tvillingkonceptet verktyg som kan informera om designiterationer och kontinuerliga förbättringar med verkliga data. Closed-loop digital tvillingar ger olika fördelar i varje skede av produktens livscykel och erbjuder flyg- och försvarstillverkare nya, innovativa sätt att förbättra produktdesign, produktion och prestanda.

Skapar en ny banbrytande arbetsmiljö
Att anamma mognad för digital transformation kompenserar effekterna av A&D-branschens brist på arbetskraft genom att förändra hur arbetet utförs i branschen. Detta kommer inte bara att multiplicera inverkan från befintliga ingenjörer, utan det skapar också en ny, banbrytande arbetsmiljö som kan attrahera nästa generation av flygingenjörer. Genom att förbättra sina processer och verktyg med konfiguration, anslutning, automation, generativ design och optimering med sluten slinga kan A&D-företag hitta nya sätt att ta fart och genomföra alla spännande saker de har planerat för framtiden.

Av Todd Tuthill, Vice President för Aerospace & Defence
Siemens Digital Industries Software

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title