”Det investeras mer pengar i flyg- och försvarsindustrin än vad folk kommer att spendera under de kommande fem åren. Miljarder dollar hälls in i alla sektorer, från kommersiellt och försvar till rymden, i en takt som inte har setts på decennier. Ändå leder en alltmer åldrande arbetsstyrka och förskjutningar i talang bort från branschen till att företag saknar anställda för att genomföra nya program.
Spelet förändras
Enligt en arbetskraftsstudie från PWC/AIA i maj 2023, konstateras att, ”över 29 procent av branschens arbetskraft är över 55 år, vilket skapar vågor av pensionseffekter som kommer att vara tio till tjugo år in i framtiden.” All kunskap och erfarenhet dessa pensionerande ingenjörer har kommer att gå direkt ut genom dörren tillsammans med dem.
Särskilt mindre företag kämpar för att hitta sina ersättare. OEM-tillverkare och större Tier 1-leverantörer har resurserna och kapaciteten att attrahera fler arbetare och dra dem bort från företag som ligger lägre i försörjningskedjan.
Bemanning saknas för att genomföra vissa program
Alla dessa faktorer smälter samman till en ganska dyster förutsägelse för flyg- och rymdindustrins framtid. En undersökning gjord av Siemens i samarbete med Aviation Week visar att två tredjedelar av de tillfrågade företagen förväntar sig att uppleva arbetskraftsproblem under de kommande tre till fem åren. Dessutom kommer ett av fem företag inte att bjuda på nya kontrakt eftersom de inte har tillräckligt med anställda för att bemanna nya program. Som ett resultat förväntar sig 25 procent av de tillfrågade företagen att förlora intäkter inom det närmaste året.
A&D-branschen gör rätt i att försöka locka fler arbetare att fylla tomma tjänster, men den ansträngningen ensam kommer inte att räcka. Graden av examen på college för STEM-studenter (Science, Technology, Engineering, Math-studenter) håller inte jämna steg med behovet av nya flygtalanger, och konkurrensen om STEM-talanger är mycket mer konkurrenskraftig än för tio till tjugo år sedan. Om flygbolagen vill undvika nedfallet av denna brist på arbetskraft måste de anamma digital transformation för att multiplicera effekten av sin befintliga personal.
Hastigheten i den digital transformationen räcker inte till
Digital transformation är inte främmande för A&D-branschen. Företag har implementerat det i olika former under de senaste två decennierna. Den nuvarande hastigheten och omfattningen av denna omvandling är dock inte tillräckligt för att effektivt bekämpa branschens arbetskraftsfrågor. För att hjälpa företag att bedöma var de befinner sig i sina digitala transformationsresor, utvecklade vi ett femstegs ramverk för mognad i digital transformation.
Mycket av branschen är redan någonstans längs de två första stegen av konfiguration och anslutning. Konfiguration är den första övergången från dokumentbaserade arbetsflöden till modellbaserade arbetsflöden, handlingen att skapa, ändra och arkivera all data relaterad till en produkt i ett säkert utrymme för återanvändning senare i produktens livscykel.
Samtidigt ger uppkoppling en överbryggning av dessa data över fler tekniska domäner, vilket förbättrar spårbarheten och möjliggör flödet av produktdata över domäner, verktyg och databaser.
Automatiskt genererade designartefakter
Många företag ser uppkoppling som ett mål för sina digitala transformationsresor. Men företag kan och bör gå längre för att kunna utnyttja den maximala potentialen som mognad i digital transformation kan ge för att effektivisera och förstärka arbetsprocesser.
Genom att investera i det tredje steget, automatisering, kan företag delegera de kostsamma, tråkiga uppgifterna som håller deras ingenjörer borta från deras mest effektfulla arbete. Till att börja med kan siktet vara inställt på digital hantering av de vardagliga uppgifterna, innan de tar sig an mer komplexa.
Detta kommer att möjliggöra nästa steg med generativ design, som använder artificiell intelligens för att automatiskt generera designartefakter baserat på önskade parametrar, som börjar med individuella flyg- och rymdkomponenter.
Slutligen kan optimering med slutna slingor (”closed-loops”) automatiskt utvärdera dessa designartefakter, vilket återstartar den generativa designprocessen för hundratals iterationer för att skapa den perfekta designen.
Skapar en ny banbrytande arbetsmiljö
Att anamma mognad för digital transformation kompenserar effekterna av A&D-branschens brist på arbetskraft genom att förändra hur arbetet utförs i branschen. Detta kommer inte bara att multiplicera inverkan från befintliga ingenjörer, utan det skapar också en ny, banbrytande arbetsmiljö som kan attrahera nästa generation av flygingenjörer. Genom att förbättra sina processer och verktyg med konfiguration, anslutning, automation, generativ design och optimering med sluten slinga kan A&D-företag hitta nya sätt att ta fart och genomföra alla spännande saker de har planerat för framtiden.
Av Todd Tuthill, Vice President för Aerospace & Defence
Siemens Digital Industries Software