Styrrespons och kalibrering av torque vectoring har prioriterats i de senaste testerna, och där validering av chassi- och fjädringsinställningarna görs på tidigare prototypbilar under 2018.
Polestars förste testförare, Joakim Rydholm, kommenterar:
– När du kör Polestar 1 ska du direkt känna att du har totalkontroll och att bilen snabbt svarar på dina kommandon, oavsett vad du vill göra. Det här är en GT som måste vara enkel och bekväm att köra i vardagen med sin följsamma och tysta hybriddrivlina – samtidigt som den är redo att leverera bilens imponerande prestanda med 600 hk och 1 000 Nm när föraren vill det.
Produceras i Chengdu i Kina. Nästa prototypfas, som inleds i början av 2019, omfattar de första bilarna som byggts vid det snart färdigställda Polestars Production Centre i Chengdu, Kina. Detta är den sista prototypen innan förproduktionsbilarna byggs enligt den slutliga specifikationen och kvalitetsstandarderna.
Polestarbilarna kommer att kännetecknas av specifika teknik- och konstruktionssynergier med Volvo Cars och dra nytta av betydande skalekonomier som ett resultat av kopplingen till Volvo Cars. Dessa synergier kommer att möjliggöra design, utveckling och tillverkning av eldrivna högprestandabilar under ett separat varumärke.
Den första bilen i modellprogrammet heter följdriktigt Polestar 1 och är en eldriven Hybrid GT med, som nämndes ovan, en effekt på hela 600 hk och ett vridmoment på 1 000 Nm. Räckvidden vid körningenbart på el är planerad att ligga på 150 km; ”längre än någon annanhybrid i världen,” menar man på Polestar.
I framtiden kommer modellprogrammet att utökas med Polestar 2 och Polestar 3, som båda är renodlade elbilar som kommer att tillverkas i större volymer och som sätter föraren i centrum.
35 prototypbilar ska byggas. Polestar planerar att bygga 35 prototypbilar av den första modellen, prestandabilen Polestar 1. Bilarna tillhör den serie som Volvo kallar för VP (Verifiering Prototyp) och kommer inte säljas till kunder.
Produktionen sker för hand i en specialiserad prototypfabrik i Göteborg (bilden). Polestar 1 har en kaross i kolfiber som har krävt ny utrustning, verktyg och byggtekniker för att producera. Under konstruktionen av VP-bilarna kan Polestar hitta och åtgärda problem för att serieproduktionen ska gå så effektivt som möjligt närden drar igång i Polestar Production Center i Chengdu, Kina, under nästa år.
– Monteringen av VP-bilarna innebär att Polestar 1 har tagit nästa steg motproduktion. Denna första batch med 34 bilar kommer att göra det möjligt för våra ingenjörer att finjustera detaljerna på bilen, säkerställa att Polestar 1 är perfekt när vi börjar producera kundbilar i mitten på nästa år, säger Polestarbasen Thomas Ingenlath.
Allmänt blir Polestar 1 alltså en plug-in hybrid. Totalt tre motorer kommer geen sammanlagd effekt på 600 hk och hela 1000 Nm vridmoment. Två av motorerna är elmotorer och driver på varsitt bakhjul, den tredje är en bensinmotor som driver framaxeln. Bilarna kommer att utsättas för tuffa tester, inkluderat bl a extrema temperaturer, våldsamma krascher och testförare som ska finjusterakomponenterna för att utveckla en körupplevelse i världsklass.
Teknikdelning inom koncernen. Precis som inom Volvo AB-koncernen, alltså Lastvagnar, Bussar och Construction Equipment, utnyttjar man inom Volvo Cars Group teknologin som som utvecklas på flera ställen. Detta innebär att Polestars teknik och expertis tillämpas på elektrifierade Volvo-bilar.
Nya Volvo S60 T8 Polestar Engineered är exempelvis utrustad med Polestar-komponenter för att skapa envassare och mer engagerande körupplevelse. Polestars prestandahöjande mjukvaruoptimeringar finns även för Volvo-modeller och förbättrar prestandan påsex olika områden, inklusive motoreffekt.