Beslutet att gå till Garp tog bara en månad och företaget körde igång skarpt nu i september.
– Trots att vi bara har kört Garp i sex veckor har vi redan fått ner genomloppstiderna. Nu ska vi visa fler kunder att vi har ett bra koncept. Vi vet att vi har det och ska övertyga fler kunder och samtidigt behålla de gamla. Garp hjälper oss att visa vad vi kan lova beläggningsmässigt. Vi ser tydligt vad vi har för beläggning i våra produktionsgrupper och vi får också beslutsunderlag till framtida investeringar, förklarar Hydraulmekano-chefen.
FORTSÄTTER RATIONALISERA
Men konkurrensen är tuff och det gäller att inte stanna upp. För att fortsätta den positiva utvecklingen jobbar man fortsatt med att rationalisera och har redan en slimmad organisation. Det är som sagt viktigt att hålla lovade leveranstider och detta, menar Granath, hjälper Garp till med. Han pekar framför allt ut flexibiliteten och användarvänligheten som avgörande faktorer.
– Man ska inte behöva ha kringsystem och det behöver man inte med Garp. Allt finns där och alla kommer åt uppgifterna och det är lätt att lära medarbetarna hur man kommer åt det. Alla har kommit in bra i materialproduktionssystemet (MPS) och det funkar bra med avrapportering och slutrapportering, säger Benny Granath.
ATT KOMMA TILLBAKA TILL GARP
Till saken hör att Granath, som faktiskt har jobbat i Garp tidigare, har varit på ”utflykt” i flera andra affärssystem men tyckte det var dags att komma tillbaka.
– Det var ett enkelt val, jag saknade funktionaliteten och användarvänligheten i Garp. Jag är väldigt nöjd. Nu håller vi på att starta upp reklamationshanteringen i Garp. Vi har inte mycket reklamationer eftersom vi håller så hög kvalitét, men någon gång händer det att vi får tillbaka en produkt, avslutar han.