Annons

Facebook och Rayban vill utveckla AR-glasögon som ersätter smartphones

Det är långt ifrån bara PLM-utvecklaren och PTC som storsatsar på AR, Augmented Reality, och smarta glasögon. Andra har också sett ljuset och enligt uppgifter till affärs-TV-kanalen CNCB samarbetar Facebook med Luxottica, som äger varumärket Rayban, för att ta fram augmented reality-baserade Rayban-glasögon.
Tanken är att dessa genom partnerskapet ska kunna lanseras någon gång mellan 2023-2025.

Internt går samarbetsprojektet mellan företagen under namnet Orion. Tanken är att de nya AR-glasögonen ska klara av en rad utmanande uppgifter, som att ringa telefonsamtal, livestream bilder via sociala medier och kanske även vara kapabla att användas i samband med instruktioner om hur olika produkter ska användas eller servas.
På sista raden låter det hela som en ersättare, alternativt komplement, till smarta telefoner.
Apple, Samsung och de andra får se upp, även om utvecklingsarbetet är oerhört krävande och komplext.
Uppgifterna till CNCB gör gällande att Facebook har idag hundratals anställda som deltar i projektet att ta fram AR-glasögon. Problemen är dock att få till en attraktiv lösning, vilket hittills stött på patrull.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title