Annons

Första HELELEKTRISKA svenskutvecklade 16-tons Volta Zero-lastbilen har rullats av produktionslinjen

Det nu släppta fordonet från Volta är det första i en serie andra generationens ”Production Verification”-prototyper och kommer att ingå i en pilotflotta av lastbilar. Dessa kommer att lånas ut till kunder under längre perioder i slutet av 2022 och början av 2023 för att operatörerna ska kunna förstå hur det första specialbyggda helelektriska, medelstora kommersiella fordonet kommer att integreras i deras verksamhet. Starten av serieproduktion av kundspecifika fordon är på väg att starta i början av 2023.

Kan tillverka upp till 14 000 fordon per år
När det gäller den fortsatta tillverkningen har Steyr Automotive reserverat en kapacitet på 14 000 fordon per år för Volta Trucks från deras totala tillgängliga produktion. Med tiden kommer tillverkningen av Volta Zero att skapa 510 jobb, plus 180 jobb i byggandet av lastlådorna, utöver uppskattningsvis 2 000 positioner inom försörjningskedjan. Tillverkningskontraktet har ett värde på upp till 1 miljard euro under sin livstid.

Till saken hör vidare att Volta Trucks Europa i november 2021 tillkännagav Europas största köp av helelektriska lastbilar i och med DB Schenkers beställning på 1 470 fordon. Detta följde Petit Forestiers order på 1 000 Volta Nollor.
Volta Trucks har nu en total orderbank på cirka 6 500 fordon, med ett orderbankvärde på cirka 1,4 miljarder euro.
– Steyr Automotive och deras team har använt generationer av förstklassig erfarenhet av lastbilsbyggande för att leverera den första Volta Zero från produktionslinjen i tid och till högsta kvalitetsstandarder, tillägger Kjell Walöen.

Den första helelektriska 16-tonnaren i Volta Trucks regi, Volta Zero, kör av produktionslinan i Steyr, Österrike.

Säkerhet i fokus
Han berättar vidare att säkerhet är kärnan i Volta Trucks. Bolaget har ambitionen att producera de säkraste lastbilarna för våra städer. Volta Zero designades för el från start, vilket underlättar en stegvis förändring i fordons-, förar- och fotgängarsäkerhet. Tack vare borttagningen av förbränningsmotorn sitter föraren av en Volta Zero i en central körställning, med lägre sitthöjd än en konventionell lastbil. Denna kombination, plus en hyttdesign i glashusstil, ger föraren en bred sikt på 220 grader, vilket minimerar farliga döda vinklar.
Prototypen Volta Zero lanserades i september 2020, med de första fordonen som förväntas vara i drift hos kunder i slutet av 2022.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title