Annons

Första implementering av ellastbilen Volta Zero, med inkluderad laddinfrastruktur och ”Truck-as-a-Service-konceptet”

PRODUKTUTVECKLING. Uppstickaren på el-lastbilssidan, svenska Volta Trucks, ångar på i högt tempo, både vad gäller produktframtagning och kommersiella installationer. I förra veckan meddelade bolaget att man genomfört den första implementeringen av sin nya hel-elektriska Volta Zero-modell med laddningsinfrastruktur enligt ett ”Truck-as-a-Service-koncept” (TaaS) hos franska logistikföretaget Heppner.
Heppner Group utvecklar nu sitt utbud av stadsdistribution genom att introducera de helelektriska Volta Zero-lastbilarna i sin fordonsflotta. Fordonen är en del av Heppners strategiska avkolningsplan, som integrerar elkraft i energimixen. Med Volta-avtalet knyter Heppner ihop säcken med både 16 och 18 tons fullelektriska lastbilar lämpliga för sista-milen-leveranser. Latsbilarna är utvecklade i Dassault Systemes 3DEXPERIENCE PLM-miljö.
Volta Truck-chefen, Essa Al-Saleh, menar att Heppner-inbstallationen är av stor strategiskt betydelse som, förutom att göra hållbar tjänst hos det franska logistikbolaget också blir en mall och inspirationskälla för miljösatsningar även för andra:
- Båda teamen i våra respektive bolag har arbetat mot en gemensam vision - att implementera den helelektriska Volta Zero på Heppners flotta, men också utvecklat viktiga insikter kring att migreringen till noll avgasutsläpp kräver mer än en lastbil: här behövs det kompletta elektrifierings-ekosystemet runt lastbilen för att bli framgångsrikt. Vårt unika ”Truck-as-a-Service-erbjudande” kommer att ge en framgångsmall och ge en fallstudie som andra kommer att följa.

Med Heppner-installationen kommer 16 helelektriska Volta Zeros-lastbilar att operera från företagets depåer i Rungis och La Courneuve i Paris och Lyon. Viktigt är att avtalet även omfattar implementeringen av den elektriska laddningsinfrastrukturen för att driva fordonen, med en rad 22kW långsamma och 150kW snabbladdare som ska installeras av Volta Trucks nyligen tillkännagivna laddningsinfrastrukturpartner, Siemens.
Det strategiska partnerskapet med Siemens inkluderar mjukvarustyrsystem, elektrifiering av anläggningar, drift av laddstationer, energihantering, byggnadsutrustning och projektfinansiering.

Innovativ ellastbil i världsklass
Avtalet med Heppner innebär vidare att den framgångsrika implementeringen av en flotta för elektriska kommersiella fordon inte bara förlitar sig på en innovativ lastbil i världsklass, utan alla de supporttjänster som omger fordonet. Volta Trucks expertteam har arbetat med Heppner för att säkerställa att tidslinjerna för leverans av fordonet, laddningsinfrastruktur och alla andra TaaS-komponenter sammanfaller för att maximera flottans prestanda från första dagen av driften.
Volta Trucks och Heppner har arbetat nära tillsammans för att identifiera laddningskrav genom en sekvens av platsbedömningar. Av avgörande betydelse för att implementera en effektiv laddningslösning är att man träffar rätt i bedömningen av platser för befintlig infrastruktur och uppgraderingar som krävs för att ladda en flotta av Volta Zero-lastbilar.
TaaS är utformat för att minska risken och påskynda migrationen till elektriska kommersiella fordon för vagnparksförvaltare. Genom detta koncept kommer Heppner att ha tillgång till underhåll, service, försäkring och utbildningstjänster för sina fordon, och kommer att förlita sig på Volta Trucks för utveckling och framgångsrik implementering av alla aspekter av migrationen till elektrifiering.

Specialdesignat för urbana leveranser
Volta Zero är, som PLM&ERP News tidigare rapporterat, det första specialbyggda helelektriska, medelstora kommersiella fordonet designat speciellt för stadslogistik. Med 150-225 kWh batterikraft, placerad mellan chassiskenorna som säkrast möjliga plats, kommer Volta Zero att ha en räckvidd på 150-200 km, vilket är mer än tillräckligt för distribution i stadskärnor.
Man påpekar också från Volat Trucks att för fordon som är specialdesignade för stadsbruk är säkerheten mycket viktig. Föraren av en Volta Zero sitter i en sänkt central sittposition, med 220 graders direkt syn på andra utsatta trafikanter. Föraren stöds också av 360-graders fågelperspektivkamera. Från mittsätet kan föraren också gå in och ut på trottoaren från vardera sidan av fordonet genom skjutdörrar, vilket gör det säkrare för föraren och förbipasserande cyklister och fotgängare.
– På Heppner är vår strategi för att minska vårt koldioxidavtryck global och vi agerar där det är möjligt. Jag är stolt över att kunna lägga en ny sten i vår energiomställning med Volta Trucks, som är en nyckelpelare i vår strategi. Denna första framgångsrika test är starten på ett fantastiskt samarbete där innovation och smidighet har sin plats, säger Jean-Thomas Schmitt, CEO för Heppner Group.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title