Annons

”Integrera din ERP-lösning innan du hoppar på AI-tåget”

AI är fantastiskt och onekligen ett lovande område som har potentialen att lösa många av dagens problem, men ibland behöver vi påminna oss själva om att AI inte är någonting nytt – konceptet har funnits i drygt ett halvt sekel. Idag utmålas det däremot som ett universalmedel med bred tillämpbarhet. Men, AI behövs inte för den som använder sig av en modern ERP-lösning.
Ofta tittar vi fortfarande på IT-lösningar och funderar över vad nya verktyg kan tillföra, snarare än att istället ställa oss den fråga som BORDE vara högsta prioritet för varje ansvarsfull CIO: vilka är dagens affärsutmaningar och möjligheter som vi måste ta itu med?

Lätt att falla för AI-hajpen
Det är lätt att falla för hypen kring AI-automatisering i företagsmiljöer, och smarta CIO:er har onekligen skäl att hålla ett öga på utvecklingen. Men i fallet ERP vore det bättre att ägna mer tid åt att fundera över vilka steg som är inblandade i en affärsprocess.

Det är förståeligt att den nya tekniken lockar. AI (och Machine Learning, ML) har blivit utpekat som nästa revolution inom affärs teknologi, men idag ställer jag mig frågande till vilken den verkliga nyttan faktiskt är. Snarare än AI vågar jag påstå att integration är en minst lika viktig, och tyvärr ofta försummad, aspekt av ERP-framgång. Därmed inte sagt att det inte finns möjligheter med AI –  en effektiv ML-algoritm kan identifiera mönster och göra förutsägelser som kan spara värdefull tid inom resurshantering och personalplanering. Men faktum är att mycket av detta kan vi göra med de algoritmer och utvecklingsverktyg som finns redan idag.

Framgång inom ERP handlar främst om att integrera relevant data från hela mjukvaran för att möjliggöra snabb bearbetning och förhindra att skapa silos. Om integrationen av de olika komponenterna görs mer effektiv och friktionsfri finns det utmärkta möjligheter att redan idag förbättra företagets affärsinfrastruktur.

Se över organisationen
Så, målet bör vara att se över organisationen och att förstå vilka dataelement som verkligen är nödvändiga för en given affärsprocess, och sedan koppla ihop dessa sömlöst. Suboptimala system som kräver merarbete frustrerar användare då de inte kan utföra viktiga uppgifter. Organisationer förändras över tid – ett system som var perfekt när det först togs i bruk kommer behöva ses över senare. Automatisering bör stå i centrum hela vägen genom en process. Men AI är inte en synonym för automatisering och mycket går att optimera utan AI.

De bästa CIO:erna bör alltid ha en hälsosam dos av skepsis kring ny teknik, även när det gäller AI. Det är underbart att vi lever i en tid av innovation och varje teknikledare behöver ägna tid åt att förstå nya möjligheter. Men ny teknologi tenderar vara bra för vissa saker och mindre bra för andra.

Det är inte min avsikt att bagatellisera potentialen hos AI, utan jag vill bara påpeka vikten av sammankoppling och integration, då dessa två faktorer kan hjälpa många organisationer idag. De flesta av oss använder fortfarande bara en bråkdel av funktionerna i våra affärssystem, kan vi granska den verkliga nyttan av AI med nya ögon har vi mycket större chans att dra fördelar av vår tid och våra verktyg.

Av Claus Jepsen, CTO på Unit4

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title