Annons

”Historisk milstolpe,” när Scania invigde sin nya anläggningen för batterimontering i Södertälje

När Scania idag invigde sin nya batterimonteringsanläggning i Södertälje, menade koncernchefen, Christian Levy att det var en historisk dag och en milstolpe för det Traton-ägda bolaget. Med den nya monteringsanläggningen kommer man att kunna effektuera serieproduktion av tunga, elektriska fordon.
– Jag är otroligt stolt över alla kollegor som har lagt ner själ och hjärta i det här. På Scania har vi gjort det till vårt syfte att driva skiftet mot ett hållbart transportsystem. Med batterimonteringens verksamhet igång kan vi nu accelerera skiftet mot elektrifiering, säger Christian Levin.
Bakgrunden är som PLM&ERP News tidigare rapporterat att Scania och svenska batteritillverkaren Northvolt gemensamt utvecklat en battericell med hög prestanda och extremt lågt koldioxidavtryck, som är speciellt anpassad för tunga transporter. Cellen tillverkas vid gigafabriken Northvolt ETT i Skellefteå, och kommer från och med 5 september att monteras till batteripack vid den nya 18 000 kvadrat stora fabriken i Södertälje, något som möjliggör serieproduktion av Scanias lastbilar för regionala transporter.
Intressant i PLM- och automationsperspektiv är att Northvolt utvecklar och tillverkar batterierna i en utpräglad Siemens-miljö, liksom att Siemens vann upphandlingen av bygget av den nya fabriken. När det gäller produktutvecklingen jobbar dock Scania fortfarande kvar i sin Dassault Systemes-miljö, med V5-arkitekturen som huvudsaklig grund. Man har tidigare tagit beslut om att satsa på den modernare 3DEXPERIENCE V6-arkitekturen med start under 2022, men implementationen av denna har ännu inte ägt rum mer än fraktionellt.

Battericeller med hög prestanda monteras
Tittar vi lite framåt är det Scanias plan att försäljningen av elektriska fordon till 2030 ska uppgå till 50 procent. Längre fram räknar företaget med att alla transporter kan elektrifieras.
– Skiftet till eldrivna lösningar är den största förändringen för vår industri i modern tid, och 2023 är året när det verkligen händer. Bevisen radar upp sig ett efter ett, och miljardinvesteringen i vår nya batterimontering är en av dem, konstatyerar Levin.

Den nya anläggningen för batterimontering.

Möjliggör storskalig produktion av elektriska fordon
Genom att batterimonteringen är placerad precis bredvid chassimonteringen i Södertälje – som byggdes om för att hantera storskalig produktion av elfordon under sommaren – är förutsättningarna för snabbt och effektivt tillverkningsflöde på plats. Batterimonteringen kommer ha 550 anställda och har en stor grad av automatisering, från inkommande gods genom produktionen till leverans.

– Trots att affärslandskapet förändras snabbt står vi alltid fast vid vårt löfte: kunden först. Att vara ett premiummärke betyder att vi levererar lösningar som både har högsta kvalitet och är hållbara. Battericellen som monteras till moduler och pack är ett bra exempel. Den har kapacitet att få en lastbil att rulla i 1,5 miljoner kilometer, vilket motsvarar lastbilens livslängd. Det är en förmån att få driva denna förändring tillsammans med våra samarbetspartners och kunder, säger Marcus Holm, Head of Production and Logistics, Scania.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title