Annons

Historiskt tung satsning när Volkswagen ställer om till att enbart utveckla elbilar

Precis som Volvo Cars har Volkswagen-gruppen valt att på sikt ställa om till att enbart erbjuda elbilar.
Totalt handlar det om en satsning på 300 miljarder kronor på några få år, 70 nya modeller av elbilar och en snar utfasning av förbränningsmotorn.
— Det är en total omställning och den största satsningen någonsin inom VW-koncernen, säger Sten Forsberg som är chef för Volkswagen Personbilar i Sverige.
Apropå VW-koncernens elbilssatsningar har det den senaste tiden förekommit rykten om att man skulle vara intresserade av att köpa in sig i Tesla, men detta dementeras av VW-basen, Herbert Diess.

Det är alltså en både dramatisk och spännande omställning man står inför, som inte bara kommer att innebära en omställning av tillverkningen, utan kanske i ännu större omfattning kommer att påverka produktutvecklingen och de verktyg som kommer att stå i fokus när detta ska genomföras.
– Vi går in i en väldigt spännande tid, säger Sten Forsberg som kommer att framträda och diskutera kring konsekvenserna för bl a produktionen på den kommande Elmia Subcontractor-mässan.

Tar ansvar för att minska CO2-utsläppen
Bakgrunden är ledningens beslut att på allvar ta ansvar för den del av de globala CO2-utsläppen som kommer från koncernens personbilar. Till bakgrunden hör att detta är extra viktigt för just VW-koncernen efter skandalen med de manipulerade utsläppsvärdena som avslöjades för några år sedan. Det där vill man helt förståeligt lämna bakom sig, voch elbilssatsningen spelar en viktig roll när man
— Elbilarna ska gå från att vara en nischprodukt till en volymprodukt, säger Sten Forsberg.
VW-gruppen – som omfattar bland andra Audi, Skoda och Porsche – har utvärderat alla typer av drivlinor och kommit fram till att rena elbilar är vägen framåt. Under en övergångsperiod kommer det att finnas laddhybrider och på sikt även vissa bränslecellsbilar ”för långa transporter”, men målet och skiftet är mycket tydligt. 2026 blir sista gången koncernen påbörjar utvecklingen av en förbränningsplattform (som kommer att leva kvar till cirka 2040) och redan nu börjar en lång rad nya elmodeller se dagens ljus, först ut är ID.-familjen med bland andra ID.3 och ID.Buzz, som är en charmig påminnelse om den klassiska ”folkabussen”.

Höga krav på produktionen
Volkswagen-gruppens dramatiska omställning kommer inte bara att märkas på fordonen ute i trafiken. Flera fabriker ställer nu om för renodlad, grön elbilsproduktion. Först ut är den i tyska Zwickau där ID.3 börjar att tillverkas i november, sedan följer Emden, Hannover och Dresden.
— Vi har utöver detta lovat att hela vår produktionskedja med ID. ska vara helt CO2-neutral. Det gäller även underleverantörer, utvinning av råvaror och användning av el, etcetera, förklarar Sten Forsberg.
— Vi kommer att göra allt vi kan för att reducera och eliminera C02-utsläpp, och vi kommer att följa upp med våra partners. Där vi under en övergångsperiod inte kan eliminera kommer vi istället att kompensera.
Sten Forsberg menar att batteritillverkningen är en huvudfråga, det får enbart vara grön el när man tillverkar battericellerna vilket är enormt energikrävande.
— Jag har varit länge i bilbranschen och nu går vi in i en väldigt spännande tid där vi tar steget från att vara en stor utsläppare till att bli CO2-neutrala, det känns jättekul.
Sverige har en elmix som är näst intill bäst i världen ur ett CO2-perspektiv och alla möjligheter att vara ett föregångsland, ur alla aspekter.

Vad kommer omställningen att innebära för underleverantörerna?
– Omställningen inom fordonsindustrin innebär förstås att ny kompetens kommer att behövas men generellt tror jag att den betyder nya affärsmöjlighet för många underleverantörer, inte bara i fordonsbranschen utan i hela samhället.

Volkswagenchefen dementerar ryktet om ett förestående Teslaköp
Apropå elbilar i VW-regi har det under de senaste dagarna förekommit en rad rykten om att bolaget skulle vara intresserat av att köpa Tesla. Bl a noterar Reuters att Volkswagens CEO, Herbert Diess, är intresserad av att köpa aktier i Tesla. Diess hoppas på att Volkswagen kan dra nytta av Teslas kompetenser inom batterier och mjukvara. Till saken hör vidare att marknaden börjat tappa förtroendet för Tesla, inte minst relaterat till grundaren Elkon Musks olika utspel. I skenet av detta skulle, menar insatta iakttagare, att ett möjligt uppköp kan vara det bästa alternativet för bolaget.
Samtidigt påpekas i en del tidningskommentarer till ryktena att det kan bli svårt att få igenom affären och vinna godkännande från Porsche-familjen. Dessutom har Diess i ett uttalande offentligt förnekat att något VW-intresse skulle finnas.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title