Den svenska telekomjätten har satsat närmare en halv miljard kronor på den nya smarta Nanjingfabriken. Detta har resulterat i en högt automatiserad fabriken, som man menar kan räknas in bland de mest avancerade tillverkningsanläggningarna i branschen.
Ericsson tillverkar 5G- och 4G-radioteknologiprodukter i fabriken, varav de flesta stöder leverantörer av kommunikationstjänster på den kinesiska marknaden för att öka nätverkskapaciteten, utrullning av 5G och förvisso med målet att göra verklighet av Industri 4.0-kapacitet även för andra industriföretag.
18 månaders uppgraderingsprocess
Det har tagit bolaget 18 månader att uppgradera anläggningen och man har enligt Jejdling moderniserat varje steg i produktionsprocessen. Detta inkluderar den första modulutformade automatiska monteringslinjen för 5G-radiobaserade utrustningar, vilket gör att Ericsson kan producera de senaste 5G-lösningarna med den prestanda och i den kapacitet som krävs för den kinesiska marknaden.
Höär finns också en en uppgraderad automatisk förpackningslinje, som stöder både 4G- och 5G-produkter, har varit i drift sedan andra kvartalet 2019.
AI-verktyg ”känner igen” komponenterna
Ericsson har också moderniserat sin 5G-testutrustning för att vara mer effektiv och mycket flexibel över hela produktportföljen. Förutom att bidra till hög produktkvalitet innebär detta också att produkter kan introduceras snabbare på marknaden.
Kompetensen och sätten att arbeta med analys, artificiell intelligens (AI) och maskininlärningsverktyg har också gynnat investeringen. AI används nu för att känna igen komponenter i produktionslinjen, vilket ökar effektiviteten, noggrannheten och kvaliteten.
Automatiserat varningssystem
Vi var i ingressen också inne på att man utnyttjar avancerad cellulär IoT-teknik i Nanjing-fabriken. Lösningarna i detta möjliggör ett automatiserat varningssystem för omedelbar uppmärksamhet på kritiska problem och fel. Lösningen är implementerad på 45 arbetsstationer och ger ökad effektivitet och snabbhet i produktionssystemet.
Långt driven digitalisering även i USA- och Estlandsfabrikerna
Nanjing-fabriken är en del av Ericssons globala leveranskedja och denna nyhet följer de tidigare meddelandena om att Ericsson digitaliserar sin fabrik i Estland och upprättar en smart fabrik i USA, som PLM&ERP News tidigare rapporterat om. Ericssons globala leveranskedjestrategi är att se till att företaget arbetar nära kunder genom sin europeiska, asiatiska och amerikanska verksamhet och säkerställer snabba och smidiga leveranser för att möta kundernas krav.
– Våra kunder i Kina kommer att dra nytta av det tekniska ledarskap, hastighet och kapacitetsfördelar som vår automatiska smarta fabrik ger oss, kommenterar Fredrik Jejdling saken.