Annons

KONSULTERNA: Därför knoppar Semcon av affärsområdet Product Information och introducerar Aleido

IT- och industrikonsulten Semcon konoppar av affärsområdet Product Information, vilket också sammanfaller med den officiella lanseringen av det nya och fristående företaget Aleido. Detta strategiska steg har tagits för att stärka båda verksamheterna och för att fortsätta utveckla bolagens tjänster, dedikerade team och lönsamhet. Till bakgrunden hör också att man tror starkt på en decentraliserad modell och är övertygade om att den främjar entreprenörsanda, tillväxt och effektivitet, som styrelseordföranden, Anders Slettengren uttrycker saken.
Affärsområdet Product Information är känt för sin expertis när det gäller att skapa användarvänliga digitala eftermarknadslösningar för komplexa produkter. Som en global marknadsledare arbetar de med kunder som Volvo Cars, Tetra Pak, Alstom, AGCO och Jaguar Land Rover.
– Detta är en viktig milstolpe, och vi är stolta över att meddela att Semcons tidigare affärsområde Product Information nu är ett fristående företag: Aleido. När vi nu påbörjar denna nya resa ser vi fram emot att ta oss an de möjligheter som ligger framför oss med ännu mer fokus och engagemang, kommenterar nya Aleidos CEO, Johan Ekener.

Ledande inom eftermarknadsinformation
Det nya Aleido blir alltså specialiserat inom både eftermarknadsinformation och utbildningslösningar. Avseende eftermarknadsinformation kan företaget dra nytta av årtionden av erfarenhet och stöttar idag kunder på fem olika marknader. Tack vare förvärv inom lärande har Aleido blivit det största digitala lärandeföretaget i Skandinavien, påpekar Semcon i pressmaterialet kring avknoppningen. Med utgångspunkt i sin mission, ”att göra det avancerade enkelt att förstå”, menar man att Aleido tillhandahåller kunskap som överbryggar klyftan mellan teknik och människor.

Markus Granlund, CEO för Semcon.

En strategisk teknikpartner
Semcon har mer än 40 års erfarenhet av produkt-, produktions- och tjänsteutveckling och kommer framöver att bygga vidare på sin starka position som en internationell teknikpartner för företag och organisationer i förändring. Med ett unikt erbjudande som kombinerar teknik, digital kompetens och hållbarhet gör Semcons experter och tvärfunktionella team kunderna mer konkurrenskraftiga genom att förbättra användarupplevelsen och hållbarheten i deras lösningar. 
– Varje dag tillför våra experter nya perspektiv som bidrar till att skapa lösningar som gör skillnad för människor och planeten. Med en mer fokuserad verksamhet accelererar vi nu vårt kombinerade erbjudande för att skapa ännu större kundvärde, säger Markus Granlund, VD för Semcon.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title