Tanken är att man med Wirpros AI- och automatiseringsplattform HOLMES, ska vässa slutanvändarnas upplevelser och vardagshantering genom processautomatisering.
– Dessutom hjälper Wipros SIAM-lösning Fortum att samla och få översikt över alla företagets IT-leverantörer, tillägger Salosaari.
Det är inget litet kontrakt Wipro tagit hem. Fortum är en av de tre stora energibolagen i Norden och man är dessutom ett europeiskt energibolag med verksamhet i över 40 länder. Det handlkar i detta om el-, gas-, värme- och kylaleveranser, men också smarta lösningar för att förbättra resurseffektiviteten. Siktet är inställt på produktion av ren el och dotterbolaget Uniper är faktiskt Europas tredje största producent av koldioxidfri el.
Till detta ska läggas att man har runt 19 000 anställda och en samlad omsättning för koncernen på cirka 69 miljarder euro.
KRAFTFULL TILLVÄXT GENOM KÖP
Om Wipro ska sägas att bolaget har bedrivit verksamhet i Norden i över tolv år.
I detta arbetar man med kunder på de vertikala marknaderna i sektorer som tillverkning, energi, naturresurser och allmännytta, finansiella tjänster, telekommunikationer och detaljhandel.
Den indiska storkonsulten finns också representerat i Norden via bolag de köpt på resan: 4C och Appirio som jobbar med att leverera digitaliseringslösningar och skapa resultat och värde för kunder inom Salesforce.
Ett annat förvärv är Designit, ett strategiskt designföretag som har specialiserat sig på transformativa produkttjänster, medan uytterligare ett köp, Topcoder, är världens största tekniska kompetensnätverk och en digital talangplattform med över 1,6 miljoner utvecklare, designers, dataexperter och testare över hela världen.
HÖGT STÄLLDA MÅL MOT HÅLLBARHET
Men som sagt, nu är det Fortum som står i fokus för Wipros ansträngningar.
Vice VDn och chefen för ”EMEA Utilities” hos Wipro, Sarat Chand,
konstaterar att det uppdrag man fått är helt i linje med hur bolaget arbetar för att tillsammans med sina kunder efter grundtanken att, ”styra energiövergången mot en hållbar värld.”
– Både den växande efterfrågan och energimedvetna prosumenter driver på den rena energirevolutionen snabbare än tidigare, vilket inspirerar till nya idéer och till sådana här partnerskap. Avtalet slöts under den pågående pandemin, och vi uppskattar verkligen det exceptionella engagemanget hos både Fortum och Wipro, säger han.
”ETT VIKTIGT FRAMSTEG”
Även Carl-Henrik Hallström, chef för Norden och Baltikum hos Wipro, pekar på att dagens annonserade avtal är ett viktigt framsteg för IT-konsulten.
– Inte minst i fråga om Wipros planer för Norden och Baltikum, säger Hallström. Vi tror att det här samarbetet blir ett vinnande koncept för innovation och tillväxt där det ena företaget verkar inom energisektorn och det andra inom smarta tekniska lösningar.”
Verksamhetsmässigt beskriver sig Wipro som, ”ett ledande tjänsteföretag inom IT-, konsult- och affärsprocesser.”
– Vi tar till vara de möjligheter som skapas av kognitiv databehandling, hyperautomatisering, robotteknik, molntjänster, dataanalys och ny teknik för att hjälpa våra kunder att anpassa sig till den digitala världen, säger Chand.
Wipro har mer än 180 000 engagerade medarbetare och kunder på sex kontinenter.