Annons

Konsultsidan drabbas hårdast när Saab drar ner med 850

Gårdagen blev tung för försvarskoncernen Saab. Bolaget redovisade en förlust före skatt på 103 miljoner för tredje kvartalet och meddelade samtidigt att man drar ner på antalet anställda med ca 850 personer. Men koncernchefen, Håkan Buskhe, var ändå positiv till framtiden.
– Minusresultat är förstås aldrig roligt att ha, sa han. Men man ska veta att vi har tagit avstamp i ett par större förändringar och effektivitetshöjande åtgärder. När man växer så snabbt skapar man ineffektivitet och det är den delen vi tagit hand om.
Det är framförallt på konsultsidan de stora neddragningarna kommer. Företaget, som har 14 000 anställda i Sverige, minskar antalet inhyrda konsulter med 550; medan neddragningarna på personalsidan i övrigt stannar vid ca 300.
- Men då vi har en personalomsättning på ungefär 1 000 personer per år, är det vår bedömning är att vi kan klara detta med naturliga avgångar och individuella lösningar. Så vi ser inga stora varsel framför oss, säger Sebastian Carlsson, Saabs kommunikationsdirektör till GP.

Från produktutvecklings- till byggläge. Bilden är alltså i grunden inte så bekymmersam som det på ytan kan se ut. Det är, som Sebastian Carlsson påpekade, så att man i många stora projekt, som skolflygplan och annat, nu går över från utveckling till produktion.
– Då minskar vi antalet konsulter eftersom det är en kompetensförändring, säger Saabkoncernens kommunikationsdirektör.

När man produktutvecklar sånt som exempelvis skoljetflygplanet T-X, en lösning som utvecklats tillsammans med amerikanska Boeing, så är behovet av produktutvecklare/konsulter större, än när man sedan kommer till den fas då lösningarna ska byggas.
Antalet konsulter som måste lämna Saab följer till stora delar de planer och kontrakt som man nu avslutar med sina leverantörer.

Som PLM&ERP News rapporterade igår kommer det amerikanska försvarets nya skolflygplan Boeing T-X, som är ett samarbetsprojekt mellan den amerikanska flygjätten och svenska Saab, att ge den svenska försvarskoncernen mellan 25 och 30 miljarder i intäkter, enligt analytiker. Totalt är projektet i ett första skede värt ca 82 miljarder kronor.
När det gäller IT- och PLM-stödet i utvecklingsarbetet så har det huvudsakligen utförts i Dassault Systemes CATIA V5-miljöer på produktdefinitionssidan, med Siemens PLMs Teamcenter som produktdatabackbone och samverkansplattform. Samtidigt står det sedan något drygt år klart att Boeing är i färd med att införa DS’ 3DEXPERIENCE-plattform.

Nyemission på sex miljarder.  6 miljarder från Kontrasten i samband med gårdagens besked är hur som helst påtaglig jämfört med den glädje man visade upp i samband med att Boeing och Saab vann det amerikanska flygvapnets upphandling av skolflygplanet T-X för några veckor sedan; en affär som är en av bolagets största någonsin, med 351 plan och ett beräknat värde för Saab på 25 miljarder kronor.
En del av denna jätteaffär innebär också att man planerar för en nyemission på cirka sex miljarder kronor som ska godkännas vid en extrastämma i november. Det är en del i den jätteaffär med skolflygplan av modellen T-X till amerikanska flygvapnet som Saab och Boeing nyligen fick godkänd. Totalt handlar det om 351 flygplan till ett ordervärde av 82 miljoner kronor.

 

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title