Annons

Lastbilar från Volvo och autonoma lösningar från Embark i Amazons transportkedja

E-handelsjätten Amazon är lite hemliga av sig när det gäller affärslösningar, inte minst gällande logistikuppläggen. Idag rapporterar dock Business Insider att den svenska lastbilskoncernen är en av två aktörer som bygger lastbilar åt e-handelsjätten. Kenworth är den andra.
Enligt samma källa rör det sig om lastbilar utan sovhytter, som Volvo och Kenworth tillverkar åt Amazon. ”Därmed,” lyder tolkningen, indikeras ”att lastbilarna kommer att användas på kortare sträckor.”

Amazon är en gigantisk organisation i många perspektiv. Bolaget är förstås en stor användare av lastbilar som bygger upp ett nätverk av transporter både i USA och i världen. Förutom sina egna, ”märkta” lastbilar – omkring 10 000 stycken – finns det ett nätverk av tusentals skåpbilar och andra transportmedel, som fraktfartyg.
Volymerna av produkter och paket som transporteras omkring i världen är enorma, vilket indikeras av att Amazon för en dryg månad sedan placerade en order på hela 100 000 eldrivna skåpbilar.

Jobbar också med autonoma lösningar
Men eldrivet är bara en av ett par andra basala teknologier som e-handelsgiganten jobbar med att dels pröva i piloter och dels ta in som fasta inslag i logistiknätverket. Till saken hör nämligen att bolaget också tagit sikte på att införa självkörande transportfordon för pakettransporter längs med åtminstone vissa amerikanska motorvägar.
Enligt sociala medier, t ex Reddit, har iakttagare sett att självkörande lastbilar, som utvecklats av företaget Embark, använts för att, ”transportera gods på motorvägen I-10”.
Embark är en i Sverige tämligen okänd spelare i sammanhanget, men finns på plats i USA, där man lyckats dra in 47 miljoner dollar i riskkapital. Denna monetära resurs används nu för att istället för att bygga lastbilar integrerar Embarks system i befintliga fordon.

Kan bara köras på motorvägar
Fordonen kan bara köras på motorvägar, till skillnad från konkurrenter som Tesla, som planerat för att deras elektriska semi kommer att fungera på alla vägar.
När det gäller Embark bygger konceptet på att mänskliga förare levererar en släpvagn till motorvägen, där den ansluts till en Embark-lastbil.
Bolaget, som grundades 2016, har som företagsidé att bygga teknologi för självkörande lastbilar fölr att sedan installera lösningarna i existerande fordonsparker.
Embarks teknik bidrar också redan nu att hjälpa fem Fortune 500-företag i sydvästra USA med autonoma transportlösningar.
På Embark jobbar idag vad bolaget beskriver som, ”en grupp av ingenjörer i världsklass från företag som Tesla, Google, Audi och NASA”.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title