Relativt nytillträdde VDn och förre SCANIA-mannen, Henrik Fagrenius, var på plats i Kina och skrev nyligen under avtalet.
– Att flytta huvudkontoret för vår kinesiska verksamhet till Wuxi är ett viktigt steg för oss. Med den nya anläggningen kommer vi att kunna implementera olika projekt i landet. Det kommer gynna våra kunder och bidra till vår tillväxt i Asien, säger Leaxchefen.
Vilket företag inom fordonsindustrin det handlar om vill man inte avslöja, men konstaterar att, ”det är ett uppdrag åt en global europeisk kund”. Leax ska i sammanhanget också, ”tillverka komponenter med hög precision för personbilar som drivs med alternativa energikällor”.
Leax tar kinesiskt fordonsavtal med f d SCANIA-chef vid rodret
Det snabbväxande verkstadsföretaget LEAX Group har sedan början på 1990-talet vuxit med över 35% per år. I dagsläget omsätter bolaget nära 2 miljarder kronor på årsbasis och man har runt 1200 anställda. Affärerna cirkulerar kring tillverkning av avancerade komponenter och subsystem till företag inom fordons-, gruv- och anläggnings-, jordbruks- och telekomindustri. Det har också gått mycket bra för Leax, som idag har fem fabriker i Sverige, två i Lettland, en i Tyskland, Ungern, Brasilien och Kina. Globalt så det förslår alltså.
Dagens stora nyhet från Leax är att bolaget flyttar den kinesiska verksamheten från staden Kunshaan till Wuxi New District. Flytten kommer efter en stor order och ett nytt projekt inomfordonssektorn.